De svenska träningarna brukar dra igång strax efter klockan 10 och vara klara runt 11.30. Då har dagstemperaturen ännu inte nått sitt max, men upplevelsen är långt ifrån sval.
Torsdagen här i Dallas var den varmaste dagen hittills sedan Sverige landade den 6 juni.
Under förmiddagen låg temperaturen på träningsarenan Toyota stadium på strax över 30 grader, men i kombination med luftfuktigheten var den upplevda värmen snarare uppåt 40 grader.
Det märktes, vittnar de svenska spelarna om.
– Det var absolut den varmaste träningen jag har varit med om i hela mitt liv, säger Gabriel Gudmundsson.
– Det var hårt, men nu är den i alla fall över, säger Alexander Bernhardsson.
Benjamin Nygren:
– Går man utanför dörren är det som att gå in i en varm vägg.
– Allt blir mycket jobbigare. När man kommer upp i maxpuls blir det svårare komma ner. Huvudet blir väldigt varmt.
Gudmundsson:
– Det är liksom som att det står stilla när man har bollen.
Gabriel Gudmundsson berättar att spelarna tappar vikt under träningarna.
– Jag vägde mig förra veckan, och det var ett och ett halvt kilo, två kanske.
Borde ni ha tränat tidigare idag, när det är extra varm?
– Nej, jag tycker det är bra att vi håller samma rutin hela tiden så kroppen vänjer sig, säger Gudmundsson.
– Vi försöker dricka mycket vatten och elektrolyter och tar pauser och sådär, fortsätter han.
Även i Houston – där Sverige möter Nederländerna på lördagen – väntar varmt väder. Men matchen ska spelas inomhus under betydligt behagligare former.
– Det är klart att det blir en lite annorlunda match, med kanske lite mer energi än vad det var senast i Monterrey, säger Gudmundsson.