← Alla nyheter

SVT Nyheter · 11 tim sedan Lokalt

Efter haveriet – ångbåten ”Maja” tuffar på igen för 123:e året

Ångbåten SS/Mariefred, som går från Stockholm till Mariefred via Södertälje, har efter en tids turbulens nu börjat åka enligt sin historiska tidtabell igen. – Jag är stolt över alla som gjort det här möjligt, säger kapten Johan Bäckström.

Efter haveriet – ångbåten ”Maja” tuffar på igen för 123:e året

Ångbåten SS/Mariefred, som går från Stockholm till Mariefred via Södertälje, har efter en tids turbulens nu börjat åka enligt sin historiska tidtabell igen.

– Jag är stolt över alla som gjort det här möjligt, säger kapten Johan Bäckström.

Ångbåten SS/Mariefred byggdes för att skeppa gods mellan Stockholm och Mariefred via bryggor i Enhörna där det fanns tegel, plantor, potatis och annat gods, ibland även kreatur, som behövde åka med båten.

Men sedan dess har hundratals ångbåtar gått i graven. Av de som finns kvar idag är det många som går på oljebaserade bränslen. Men inte SS/Mariefred, eller ”Maja” som hon kallas av lokalborna, som fortfarande kör med koleldad panna.

Det var också den som gick sönder för ungefär ett år sedan. Men efter ett hårt jobb är skeppet nu tillbaka i trafik.

– Det som är unikt är att den fortfarande går på exakt samma trad, alltså rutt, som den byggdes för. Dessutom med samma rederi sedan 1906, vilket lär vara världsunikt, säger kapten Johan Bäckström, som gör sitt första år som kapten på SS/Mariefred.

Mer problem än med pannan

Haveriet 2025 föranleddes dessutom av en hel del turbulens kring fartyget och dess ångfartygsaktiebolag. Bland annat byttes eldsjälen och den långvarige kaptenen Claes Insulander ut som VD och kapten, vilket gjorde att fler lämnade i protest, detta i samband med att skeppet skulle konverteras till att köras på olja istället för kol. Allt samtidigt som pandemin härjade. Något år senare kom Insulander tillbaka innan han gick bort 2023.

2024 gick också SS/Mariefred på grund och 155 passagerare fick evakueras, även om ingen kom till skada.

Kolet bestod

Tillslut valde bolaget att fortsätta med koleldningen. Och i sommar åker hon åter sin historiska rutt.

– Vi hoppas att lokalbor och turister fortsätter åka med oss för att stötta verksamheten så att vi kan åka i hundra år till, säger den nye kaptenen Johan Bäckström.

Se video från maskinrummet, ett somrigt Mälaren samt unika arkivbilder i inslaget.

25 ångdrivna fartyg kvar i landet

Storhetstiden för ångfartyg var främst mellan sent 1800-tal och tidigt 1900-tal. Fartygstrafiken längs kuster, vattendrag och kanaler var en viktig del av kommunikationen i landet. Inte minst för att frakta gods, men även i viss mån människor. Även om utvecklingen fortsatte under 1900-talet kom de ångdrivna fartygen att bli omoderna på 1950- och 60-talen.

På många gamla fartyg ersattes ångmaskiner och ångpannor med moderna motorer. I Sverige lever dock kunskapen om att driva ångfartyg kvar, tack vare ett stort intresse. Det finns idag cirka tjugofem ångfartyg i drift i landet. De flesta drivs av ideella föreningar. Men endast några få av dessa fartyg drivs med kol och de allra flesta kör som turist/utflyktsbåtar. Som levande museum.

Källa: levande kulturarv

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Läs hela artikeln hos SVT Nyheter →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.