Hyresgäster tvingades lämna sina hem i Hultsfred – brandskyddet utdömt: ”Jätteallvarligt”
Delar av ett flerfamiljshus mitt i hjärtat av Hultsfred utrymdes i början av juni. Brandskyddet hade så stora brister att man inte vågade låta hyresgästerna bo kvar i huset.
– Skulle det bli en brand på plan två så hade röken spridit sig direkt och det hade inte gått att evakuera, säger Ulf Bowein, räddningstjänsten.
Efter en tillsyn evakuerades flera lägenheter och hyresgäster tvingades lämna på stående fot, det var Vimmerby Tidning först med att berätta om.
Nu, drygt tre veckor senare verkar inte mycket ha hänt. Huset är i dåligt skick där bland annat hål mellan trapphus och lägenheter gör brandskyddet undermåligt – vid en brand så hade rök spridit sig in i lägenheterna snabbt.
– Det är väldigt ovanligt att vi sätter ett nyttjandeförbud, det har aldrig hänt tidigare i vår kommun, säger räddningstjänstens Ulf Bowein.
”Ska åtgärda”
Nu måste brandskyddet åtgärdas innan de boende kan flytta tillbaka.
– Det är fritt fram för röken att sprida sig mellan lägenheter och trapphus, det är hål rakt igenom. Det var risk för människors liv och hälsa, det var därför vi tog beslutet, säger Bowein.
Hyresvärden, Abrahims Fastighetsbolag, skriver i ett mail till SVT Småland att de redan påbörjat arbetet med att åtgärda felen. Ägaren Josseph Abrahim menar att hyresgästerna kommer att kunna flytta tillbaka inom två veckor – om brandskyddet godkänns.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.