← Alla nyheter

Svenska Dagbladet · 18 tim sedan Senaste

Läraren: Normaliserat att elever utvisas

Mössor och sång präglade studenten vid S:t Botvids gymnasium i Botkyrka. Men flera elever som skulle ha tagit studenten, sitter i förvar eller har utvisats. ”Det blev normaliserat att en elev försvann”, säger läraren Guillermo Ferrada.

När Ebram Malati plötsligt slutade dyka upp på lektionerna i oktober anade hans mentor, Guillermo Ferrada, att något var fel. Ebram var enligt honom en ”otroligt ordningsam elev” med nästan hundraprocentig närvaro.

Ebram Malati kom från Egypten till Sverige som 15-åring efter att hans mamma fått arbetstillstånd. Från 16 års ålder jobbade han heltid på en restaurang, parallellt med gymnasiestudierna.

Läs hela artikeln hos Svenska Dagbladet →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.