Parasiten Bonamia ostreae upptäcktes hos vilda ostron i Tanums kommun i november i fjol. I februari i år hittades samma parasit också hos ostron i Orust kommun. Nu vädjar Jordbruksverket till allmänheten att inte flytta på ostron i Bohuslän.
Parasiten är inte farlig för människor. Det är alltså helt ofarligt att ta ett dopp i saltvattnet eller äta ostron från området. Men parasiten gör ostronen sjuka i bonamios, en sjukdom som kan försvaga ostronen och öka dödligheten.
Går inte att utrota
För att begränsa smittspridningen uppmanar därför Jordbruksverket boende och turister i Bohuslän att dels inte flytta på ostron, och dels inte slänga skal eller andra ostronrester i havet.
– Det ska sorteras som restavfall, säger Emma Johansson, smittskyddshandläggare på Jordbruksverket, i ett pressmeddelande.
Jordbruksverket har infört restriktioner för området längs med den bohuslänska kusten. Smittspårning och provtagning pågår, men Jordbruksverket har beslutat att inte bekämpa sjukdomen. Detta framför allt då myndigheten bedömer att smittan inte går att utrota helt, skriver de i pressmeddelandet.