← Alla nyheter

Expressen Sport · 19 tim sedan Sport

Armand Duplantis tårar under bröllopet: ”Väldigt känslosamt”

Armand Duplantis gråter sällan.  Men när han fick se sin blivande fru i brudklänning – då bröt han ihop.  – Jag grät mycket under den helgen, säger ”Mondo”.  

Det blev en närmast historisk förlust i Bauhausgalan på Stockholms stadion.

Men bara några dagar senare upplevde Armand Duplantis vad han beskriver som ”den bästa helgen någonsin”.

Stavhoppsstjärnan och Desiré Duplantis, tidigare Inglander, gifte sig på Franska rivieran, och firade sin kärlek med familj och vänner i flera dagar.

– Det var helt otroligt faktiskt, säger Duplantis.

Bilder i magasinet Vogue visar hur ”Mondo” bryter ihop i tårar när han får se Desiré i bröllopsklänningen för första gången.

– Ja. Det var väldigt känslosamt med ”the first look”. Jag visste inte hur jag skulle reagera. Det var mycket känslor, lite överväldigande. Men hon är den vackraste bruden genom tiderna, det säger jag. Det var ett jättefint ögonblick, säger Armand Duplantis.

Kunde du hämta dig till vigseln sen?

– Det gjorde jag. Det var ganska längesen jag grät, jag vet inte om det är nåt fel med mig. Men jag gjorde det mycket under helgen, det kan jag lova.

Paret beskriver hur de uppskattade att se sina respektive kretsar mötas, under vigseln och middagen – men inte minst på dansgovlet.

– Det var den bästa festen genom tiderna. Alla mina Louisiana-kompisar, och några svenskar som vet hur man ska kröka också...

Bland gästerna syntes bland annat Jannik Sinner, världsettan i tennis. En nybliven granne till ”Mondo”, visar det sig.

– Vi bor typ bredvid varandra i Monaco. ”Desi” är bra jättebra polare med hans tjej också. Det var jättekul att han kom, han är en så skön grabb.

Många som sett bilderna undrar kanske: Vad kostar ett sånt här bröllop?

– Det kostar... Du är två som ska gå ihop, liksom. Och det känns faktiskt som att vi är tillsammans på ett helt annat sätt när man är gift.

Avslöjar paniken före bröllopet

Duplantis undviker att gå in på någon konkret summa för festligheterna i Cannesområdet, men fortsätter:

– I USA är det lite viktigare än i Sverige, det är inte lika vanligt med stora bröllop där man spenderar väldigt mycket pengar. I USA känner jag många som betalar mycket mer än de kan. Men det är jätteviktig grej, det är den viktigaste helgen i ens liv. Man vill göra det bra och på det sättet man vill.

Duplantis menar att han kände stor nervositet under förberedelserna av bröllopstalet till sin blivande fru.

– Det var nånting som var väldigt känslosamt, att köra ”the vows”. Jag skrev om mina hundra gånger. Det var så svårt, jag ville att det skulle låta som att det kom från mig själv och att det bara var jag som kunde göra det.

I ett klipp som Desiré Duplantis delat på sociala medier hörs ”Mondo” bland annat säga:

”Jag hoppas att vi får en dotter som blir precis som sin mamma. Som Berättar vad jag behöver höra snarare än vad jag vill höra. Om våra barn bara är lite som du kommer jag ha en livstid utan ett enda tråkigt ögonblick”.

– Så, ja, det blev vackert till slut ändå. Men den delen med dottern var det sista jag skrev, jag bytte ut det sista kvällen innan bröllopet. Och det var den raden som slog hårdast.

”Då är det the end of the world”

Men för tillfället släpper Armand Duplantis fokus om bröllopshelgen. Efter att ha slutat tvåa på blygsamma 5.80 i Stockholm vill stavhopparen gå för seger – och högre höjder – när Diamond League avgörs i Paris på söndagen.

– Jag känner mig glad men nu är jag återställd och är jättefokuserad på att tävla igen, säger han.

– Du behöver se det som hände i Stockholm i kontexten för den veckan och allt som kommer med att planera ett bröllop.

”Men”, säger Armand Duplantis. Men:

– Är jag dålig igen i morgon. Då är det ”the end of the world”.

Läs hela artikeln hos Expressen Sport →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.