← Alla nyheter

Sydsvenskan · 20 tim sedan Lokalt

Par lät åtta månaders valp få ungar – döms för djurplågeri

Köparen anar oråd när den unga hunden visar tecken på att nyligen ha fått valpar. Spåren leder till ett par som nu ställs till svars för sitt agerande.

Köparen av den unga tiken reagerade på att något inte stod rätt till. Hunden var smal och hade mjölkstockning. Vid veterinärundersökningen upptäcktes att hunden nyligen hade fått valpar, vid runt åtta månaders ålder.

Länsstyrelsen kopplades in och en inspektör gjorde hembesök hemma hos säljarna, en 36-årig kvinna och en 38-årig man i Åkarp.

De tidigare ägarna medgav att den mycket unga hunden blivit dräktig, och att det måste ha skett när den slitit sig under en promenad.

Inspektören hittade, vid ett uppföljande besök, tre valpar som då uppskattades vara fem veckor gamla. Bedömningen gjordes att den unga tiken skilts från sina valpar när de varit endast tre veckor gamla.

De tidigare ägarna hävdade istället att valparna var åtta eller nio månader gamla när tiken såldes och separerades från dem.

Det ansåg både åklagare och domstol vara motbevisat. Både mannen och kvinnan döms för djurplågeri, mannen till dagsböter. Kvinnan har senare dömts till skyddstillsyn för annan brottslighet och tingsrätten anser att domen för djurplågeri även ska inkluderas här.

Läs hela artikeln hos Sydsvenskan →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.