← Alla nyheter

Sydsvenskan · 20 tim sedan Lokalt

Risk för läggmatch – Algeriet och Österrike kan gynnas av att inte göra mål

I natt möts Algeriet och Österrike i en avgörande gruppspelsmatch i VM. Frågan är om historien från skandalmatchen 1982 upprepar sig. Tänk om inget av lagen vill göra mål?

Fotboll går ut på att göra mål. Den som vinner en match går av planen med huvudet högt till ljudet av firande supportrar.

Men ibland är det bättre att inte göra mål. När Algeriet spelar mot Österrike inatt finns en risk att lagen lägger sig.

Det vore inte första gången i VM.

”Det är ett spel i ingenmansland. Utan motivation från någon sida. Och folk tycker väl att de betalat inträde för att se fotboll.”

Så lät det från SVT:s kommentator 1982 när Västtyskland och Österrike spelade den ökända, avslutande matchen i VM gruppspelet – utan att något lag ville göra mål.

Algeriet och Chile (som var i samma grupp) hade redan spelat sin match dagen innan och därför visste västtyskarna och österrikarna att båda lagen kunde gå vidare om Västtyskland vann med 1–0 eller 2–0.

Tio minuter in gjorde Västtysklands Horst Hrubesch mål och under de resterande minuterna av matchen hände ingenting. Lagen var nöjda med 1–0 och passade istället bollen mellan sig för att fördröja tiden.

När slutsignalen ljöd var både Västtyskland och Österrike vidare medan Algeriet åkte ur VM.

Matchen, som kom att kallas för ”Skammen i Gijon” beskrivs som VM:s mörkaste match. Den var så provocerande att Fifa ändrade reglerna, så att matcherna i den avslutande gruppomgången alltid spelas samtidigt.

Det gör det svårare att spela på andra lags resultat. Men det finns risk att mötet mellan Österrike och Algeriet i natt också spelas mellan två lag som inte vill göra mål.

Förutsättningarna i Grupp J är speciella.

Argentina är klar gruppvinnare och Jordanien är utslaget. Men vem tar andraplatsen – Österrike eller Algeriet? Vinnaren av nattens match blir tvåa i gruppen och får möta Spanien i 16-delsfinal. Den som kommer trea i gruppen har istället en chans att få spela mot ett lättare motstånd, som Belgien eller Schweiz.

Kanske vill man slippa möta Spanien? Kanske vill man bli grupptrea?

Österrike och Algeriet har samma poäng, men Österrike har bättre målskillnad och behöver därför förlora matchen för att bli grupptrea. För Algeriet räcker det med att matchen slutar 0-0 för att slippa Spanien.

Kommer Algeriet försöka få försoning för Österrikets taktiska nedtryckning 1982, och få gör segern? Eller blir det repris på 1982 – och istället ”Skammen i Kansas City”?

Det återstår att se – bollen är ju trots allt rund.

Läs hela artikeln hos Sydsvenskan →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.