Högintelligenta möts i Berlinhettan: ”Utmanande att tänka”
Publicerad 19.07
I Berlin har högintelligensföreningen Intertel samlats för årsmöte.
Men det är svårt att tänka i värmen.
– Det är tydligt att hjärnan går mycket långsammare, säger Per Modin, 39.
Medlemmar från 25 länder har samlats för årsmöte som just nu pågår i Berlin. Där kan temperaturen nå 40 grader under lördag eftermiddag, enligt tyska vädertjänsten DWD.
Värmeböljan har satt käppar i hjulet för de högintelligenta.
– Jag har märkt att vi pratar långsammare, för att hinna tänka samtidigt. Det går inte lika snabbt i värmen, säger Per Modin, som har ett IQ över 135.
Intertel är en förening för personer med hög IQ, med dubbelt så höga krav som Mensa.
– De samlar topp två procenten i världen. Intertel är topp en procent, säger medlemmen Per Modin.
Ändrar schemat
Dagordningen består av föreläsningar i filosofi, fysik och psykologi, och aktiviteter som broderi och trolleri.
Nu har föreningen gjort om schemat och gör fler aktiviteter på kvällen, när det är svalare. Dessutom tar de fler pauser för att vila och dricka vatten.
– Sen får man acceptera att det är så här. Det kan vara kul också, det blir mer utmanande att tänka, säger Per Modin.
193 miljoner européer är drabbade av extremhetta under lördagen, rapporterar AFP. Den tyska vädertjänsten DWD har utfärdat en varning för extrema temperaturer i hela landet.
– Det är så mycket sten i den här stan som blir så varm. Skugga finns lite här och var men det är uppvärmt allting. Det går inte att komma undan, säger Per Modin.
I går uppmättes rekordtemperaturen 41.3 grader i Saarbrücken-Burbach, vilket är den varmaste dagen någonsin i Tyskland.
På söndag kan det bli 41 grader i huvudstaden innan temperaturen förväntas sjunka till runt 30 grader på måndag, enligt vädertjänsten.
”Kändes så dumt”
Systrarna Ellinor och Sofia Kullmann bokade en weekend i Berlin i början av maj. De visste att det kan bli varmt i europeiska städer på sommaren, men hade inte räknat med att rekordvärme skulle slå mot staden.
– Det var verkligen ångest att se i väderappen hur det blev alarmerande rött. Det kändes så dumt att sätta sig på tåget och åka ner trots att man vet att det är svårt att existera i den här värmen, säger Ellinor Kullmann.
De har planerat utifrån att kunna svalka sig.
– Vi båda har varit här förut, så det har inte varit någon panik med att se alla turistattraktioner. Men vi har hållit oss nära vårt boende för att kunna gå hem och kallduscha, säger Sofia Kullmann.
Trots värmen pågår livet i den tyska huvudstaden.
– Folk cyklar och har på sig jeans. Det lunkar på.