← Alla nyheter

Expressen · 2 tim sedan Senaste

Nakenloppets vinnare: ”Det känns riktigt bra”

På Öland anordnas Sveriges enda nakenlopp. Flera avklädda löpare trotsade årets varmaste dag. – Det blir väl lite… klockspel, säger anordnaren Fredrik Fredriksson.

Låten ”Bada nakna” av Samir och Viktor dunkar på mellan husbilarna när naturisterna kroppsmålar sig inför nakenloppet. Det blir flaggor, fredstecken och naturistsymboler.

– Man måste alltid ha glimten i ögat som naturist. Det gäller ju även oss på den här campingen, vi är ett speciellt släkte, säger Fredrik Fredriksson, som driver Wikegårds camping på Öland.

Solkräm och vatten

Sedan 2023 har Wikegårds camping en avskild del för naturistcampare, som väljer att gå nakna. Utöver den avskilda campingen anordnas Sveriges enda nakenlopp, som går på naturreservatet Högenäs Orde.

– Vi har ett naturistlopp för att visa att vi alla har våra skavanker och för att motverka kroppsfixeringen. Men också att visa att skönheten kommer inifrån, det är det viktigaste, säger Fredrik Fredriksson.

Att loppet schemalagdes på årets hittills varmaste dag var en slump, men svalare väder och den korta sträckan på 4,5 kilometer möjliggjorde att loppet kunde gå som tänkt.

– Man får ha solskyddskräm och dricka mycket. Vi har lite småmolnigt så det kommer nog bli gemytligt. Sen ligger vi ju nära havet, det är ju bara att gå ner och svalka sig sen, säger Fredrik Fredriksson.

”Avkyld ganska lätt”

De flesta av deltagarna behandlade loppet snarare som en promenad, men ett par av deltagarna tog i och sprang det i ett respektabelt tempo.

– Det känns ju riktigt bra. Det var skönt att springa här, väldigt fin bana och trevliga människor. Och inget som tyngde direkt, säger personen som vann loppet.

– Fördelen med att springa naken är att man blir avkyld ganska lätt. Nackdelen är att man bränns.

Läs hela artikeln hos Expressen →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.