Världsarvet i Gammelstad firar 30 år
1996 togs Gammelstads kyrkstad upp på Unescos världsarvslista och blev därmed vad som kallas för ett världsarv. I år firar man 30 år och blickar framåt – något som firas i helgen.
Med sina drygt 400 röda timmerstugor, inbäddade runt medeltidskyrkan Nederluleå kyrka, bär platsen på en lång historia. Fram till 1600-talet var de Luleås medeltida stadskärna och hamn.
Förr i tiden var stugorna nödvändiga för långväga församlingsbor som behövde övernatta vid kyrkhelger, ting och marknader. Numera används de som enkla fritidshus för kortare besök, och platsen fortsätter att locka människor från hela världen, nu mer än någonsin.
”Älskar att vara här”
Under lördagen har det firats ordentligt med olika aktiviteter och rundvandringar. En av helgens besökare var Luleåbon Arshdeep Kwatra som ofta besöker kyrkbyn och hägnan.
– Det är så intressant att lära sig om dess gamla historia, jag älskar att vara här, säger hon.
Hotbilder och utveckling
Även om inte kyrkbyns världsarv står inför samma hot som många andra världsarv så är det något som ständigt är aktuellt tillsammans med hur den kan utvecklas.
– Det är viktigt att platsen bevaras för framtiden, det är frågor vi hela tiden jobbar med säger Maria Junkka Bideke, samordnare av världsarvet.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.