Extremhetta i Paris – så byggs staden om för ett varmare klimat
Paris bygger om stadsmiljön för att möta ett allt varmare klimat – med gröna gator, parker och färre bilar.
– Att skapa grönområden är grundläggande för att anpassa städer till värmeböljor, säger Martin Hendel, forskare i urban klimatologi vid Université Paris Cité.
Parisbor har den senaste veckan behövt hantera tropisk hetta med nätter upp mot 30 grader och dagar på omkring 40.
För många blir vardagen svår att klara.
– Vi behöver luft, frisk luft, säger en ung Parisbo som SVT träffar.
Samtidigt pågår en omfattande omvandling av stadens offentliga rum. Gator, skolgårdar och trafikytor byggs om med mer grönska och skugga för att göra staden mer uthärdlig under värmeböljor som väntas bli både vanligare och längre.
I videon högst upp visar SVT två platser i Paris där man har skapat svalare miljöer.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.