Skör vapenvila mellan Iran och USA – drönarattack mot Bahrain
”Ett antal iranska drönare har riktat sig mot landet”
・Uppdaterad:
Den bräckliga vapenvilan mellan Iran och USA äventyras gång på gång.
Sedan i torsdags har båda länderna genomfört flera drönarattacker.
Under lördagen attackerades även Bahrain, där en amerikansk flottbas finns.
– USA utgör ett ”flagrant brott” mot vapenvilan, hävdar utrikesdepartementet i Teheran.
Iran uppges under lördagen ha attackerat Bahrain med drönare. Attacken bedöms som en markering mot USA, eftersom den lilla önationen hyser en amerikansk flottbas.
Samtidigt rapporterar den brittiska militärens sjöfartbevakare UKMTO att en oljetanker träffats av en projektil i Hormuzsundet. Ingen har tagit på sig attacken, men misstankarna riktades också där snabbt mot Iran.
– Ett antal iranska drönare har riktat sig mot landet, säger Bahrains utrikesministerium i ett uttalande, rapporterar AP.
Irans svar
Irans paramilitära revolutionsgarde uppgav tidigare på lördagen i ett uttalande, publicerat av den statliga nyhetsbyrån IRNA, att man riktat in sig på flera platser ”för den amerikanska terroristarmén i regionen”.
Attackerna kommer efter att USA på fredagen genomförde nya flyganfall mot Iran, vilket uppges vara en vedergällning för en iransk fartygsattack under torsdagen. Enligt uppgifter ska USA:s mål ha varit ett vapenlager och en radarstation på den iranska kusten.
– Jag gillar inte att de gick till attack i går, sade Trump till journalister i Vita huset strax innan USA genomförde sina luftangrepp.
Förhandlingar fortsätter
Förhandlingarna om ett samförståndsavtal mellan USA och Iran pågår och länderna har kommit överens om vapenvila, medan fortsatta samtal om att avsluta kriget helt fortsätter.
Iran menar att fartyg i Hormuzsundet bryter mot reglerna som upprättats i samförståndsavtalet och att fartygsattackerna är en ”hantering av vapenvilan”. Ebrahim Azizi, som leder det iranska parlamentets nationella säkerhetskommission, skrev på fredagen att ”Hormuzsundet styrs av Iran, så: Respektera reglerna.”
”Kan kollapsa”
Andrea Dessi, professor i internationella relationer vid Amerikanska universitetet i Rom, säger till Al Jazeera att läget är mycket känsligt.
– Avtalet kan kollapsa när som helst, säger hon till Al Jazeera.
Hon tror att vedergällningsattackerna mellan Iran och USA kommer bli en ny normalitet och kommer att ske upprepade gånger under tiden fredsförhandlingarna pågår.
– Båda sidor har ett särskilt intresse av att visa att deras förmåga att kontrollera sundet ligger i deras händer.