History-turnéen 1995 inleddes med att Michael Jackson sköts upp genom ett hål i scenen i en scenkostym med lätt militär look, för att sedan stå som fastfrusen i flera minuter. Alla fansen skrek.
Just det ögonblicket sägs statyn av sångaren gestalta. Tio stycken gjordes i fiberplats, tio meter höga, för att marknadsföra albumet. De flesta har tagits ner och försvunnit. Nu står en av dem på ett företagarområde i Ängelholm.
På lördagen var det annonserat att en invigning skulle ske. Ägaren George Buzatu fixade och donade in i det sista för att allt skulle vara perfekt. Någon avtäckning blev det inte, när statyn väl stod på plats tidighare i veckan valde George Buzatu att inte hölja över den.
– Jag såg folk strömma till och jag ville inte ta bort deras glädje, säger han.
Michael Jacksons svenska fanklubb King of pop fans Sweden var först på plats vid invigningen genom Lotta Segerqvist från Helsingborg och hennes syster Sanna Broomé från Göteborg.
– Jag blev så exalterad när jag hörde om det här. Just den här statyn har stått i Eindhoven i Nederländerna, och jag har besökt den. Där var det jättemycket folk hela tiden, säger hon.
I slutet av sommaren planerar fanklubben ett event kring statyn, med flera aktiviteter.
– Det är många som redan nu planerar att komma, säger hon.
Fler hardcore-fans dyker upp. Som Sanja Hansson från Helsingborg, med sönerna Rasmus och Neo. Sanja såg Michael Jackson live 1992 och har varit artisten trogen sedan dess.
– Först såg jag statyn på ”Gränsbevakarna”, då hajade man ju till. Det är väldigt random att den här statyn skulle hamna här, säger hon
Addilh Starhed från Helsingborg har varit ett fan ”hela livet”. Han fotar och filmar så att hans gravida fru, som behövde stanna hemma, ska få se statyn.
– Det är hela personen som fascinerar. Allt han gjorde musikaliskt, sången och dansen, var perfekt. Och så var han en filantrop, säger Addilh om Michael Jacksson.
När klockan blivit 11 finns ett 70-tal personer framför statyn. Många Ängelholmare passade också på att cykla förbi och titta. En av dem var Anita Nilsson.
– Det är ju lite speciellt det här, det kan kanske bli en turistattraktion, säger hon innan hon cyklar vidare.
I en av Ängelholms största Facebookgrupper väcker statyn starka reaktioner. George Buzatu får många glada hejarop men andra är skeptiska. ”Otroligt att hedra en pedofil på detta sätt,” skriver en person. Flera kommenterar att bildlikheten inte är slående: ”Är det Michael Jackson från Wish?”.
George Buzatu själv säger att det faktum att sångaren friades från anklagelserna i domstol räcker för honom.
– Hans musik har en förmåga att samla alla slags människor över hela vårt jordklot. Det är en makt han har fortfarande, säger George Buzato.