En veterinär på Kolmården anmäls till Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård efter misstänkt vanvård. Det rapporterar nyhetsbyrån Siren.
Det är Länsstyrelsen Östergötland som anmäler veterinären för att ha utsatt delfinen Luna för onödigt lidande.
Hon ska ha varit sjuk länge och har under tio månader genomgått behandling. Veterinären ska under den tiden ha genomfört 40 blodprov på delfinen och gett henne antibiotika i 213 dagar i sträck, vilket ledde till svåra biverkningar.
Enligt anmälan bedömer länsstyrelsen händelsen som allvarlig då veterinären haft kännedom om delfinens långvariga hälsoproblem och därför borde ha reviderat behandlingen.
De menar att andra åtgärder borde ha satts in eller att delfinen skulle ha avlivats av djurskyddsskäl i stället.
Det är nu upp till Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård att avgöra om det finns skäl för disciplinpåföljd.
Kolmårdens svar
Cecilia Björling är pressansvarig på Kolmården. Hon skriver i en kommentar till P4 Östergötland, som också har rapporterat om händelsen, att deras djuromsorg alltid är högsta prioritet.
Vidare skriver hon till kanalen att de har gjort en bedömning utifrån sin kunskap och internationell expertis om arten, och att behandlingen har utgått från djurets bästa.