Brist på hormonläkemedel – regeringen utreder
Allt fler kvinnor behandlas för klimakteriebesvär, men det saknas tidvis tillgång till östrogenläkemedel.
Regeringen har nu beslutat att utvidga en analys om den internationella läkemedelsmarknaden – bland annat om Sverige ska vara redo att betala mer för att få tag i läkemedlen.
Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket ska, på uppdrag av regeringen, undersöka hur Sveriges betalningsvilja påverkar patienters tillgång till nya behandlingar och hur det skulle kunna påverka läkemedelsförmånernas kostnader.
”Regeringen analyserar nu hur förändringar i omvärlden påverkar tillgången till läkemedel i Sverige", skriver socialminister Jakob Forssmed (KD) i en debattartikel i Dagens industri.
Östrogenbehandling används bland annat vid klimakteriebesvär och är viktig för hälsa och livskvalitet.
Svenska priser på nya läkemedel ligger 18 procent under det europeiska snittet, enligt en internationell prisjämförelse. Dessutom visar aktuell statistik att allt färre nya läkemedel når svenska patienter.
Organisationen Lif – de forskande läkemedelsföretagen – välkomnar regeringens beslut.
”Kostnadseffektivitet är viktigt, men låga priser kan aldrig vara ett mål i sig om konsekvensen blir att Sverige förlorar investeringar inom forskning och utveckling, att patienter får vänta längre på nya behandlingar eller att läkemedel inte finns på den svenska marknaden”, säger Sofia Wallström, vd för Lif, i ett pressmeddelande.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.