Region Dalarna tillsätter Lotta Jansson som sjukvårdsdirektör
Lotta Jansson blir tillförordnad hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Dalarna. Hon ersätter Åsa Dedering, som lämnar uppdraget efter fem år.
Den 10 augusti 2026 tillträder Lotta Jansson, som i dag är divisionschef för medicinsk service, sin nya tjänst i Region Dalarna. Hon ska leda verksamheten tills en ny direktör är på plats. Jansson har arbetat i regionen sedan 1987.
Enligt Lotta Jansson kommer hennes fokus som tillförordnad hälso- och sjukvårdsdirektör ligga på verksamheten och arbetsmiljöfrågorna.
– Det är det viktigaste just nu som jag ser det, säger Lotta Jansson.
Trotts att hon känner verksamheten mycket väl så upplever hon att det kommer att bli en utmaning att tillfälligt kliva in i rollen som hälso- och sjukvårdsdirektör.
– Det känns lite spänt, men jag är en lagspelare och jag tror att jag kan hålla ihop gänget så att vi kan hjälpas åt under rekryteringsprocessen, säger hon.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.