← Alla nyheter

Sydsvenskan · 1 dygn sedan Lokalt

Öresundståg har evakuerats utanför Lund

Ett Öresundståg på väg mot Köpenhamn fastnade efter ett elfel på Södra stambanan söder om Lund. Tåget fick evakueras strax efter lunch. Trafiken kom igång igen på sträckan vid 13-tiden.

– Det har varit ett elfel på banan, säger Sandra Patraska, informatör på Skånetrafiken.

Elfelet uppstod 11.24. Evakueringen av tåget skedde cirka en timme senare i närheten av Klostergården.

– Just nu är det stopp i tågtrafiken. Vi har kontinuerliga möten med Trafikverket för att se vad som händer, säger Sandra Patraska.

Sedan tidigare råder även ett stopp i tågtrafiken på Västkustbanan mellan Falkenberg och Halmstad. Och även här handlar det om ett elfel.

Ombord på tåget fanns bland många andra Rebecca Hansson, som tog tåget från Helsingborg C 10.36:

– Vi hade precis kommit förbi Lund när tåget stannade och de sa att det var elfel. Dörrarna gick inte att öppna och det var riktigt varmt ombord.

Till slut kom beskedet att passagerarna skulle evakueras.

– Vi gick cirka 200 meter längs spåren tillbaka till Klostergårdens station och det var många äldre människor som hade det tufft i värmen.

Målet med Rebeccas resa var Köpenhamn.

– Nu väntar vi på nästa tåg.

Läs hela artikeln hos Sydsvenskan →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.