Vera Wadströmer lyfter viktiga aspekter i sin insändare om bristande bussförbindelser och cykelvägar till Arild. Det handlar i grunden om att hela Kullahalvön ska leva. Kommunen behöver levande byar, inte bara på sommaren utan året runt. Nästan hälften av kommunens invånare bor utanför centralorten och de flesta av besökarna rör sig i och till byarna. Bristande kollektivtrafik och cykelvägar försvårar utvecklingen av kommunen för såväl invånare som besökare, eftersom det i praktiken krävs bil för att ta sig runt.
Frågan om cykelväg Arild-Nyhamnsläge har blivit en surdeg. Först ville Trafikverket lägga cykelvägen längs Stora vägen i Arild, så då fick vi slåss för en mycket smartare sträckning via Lilla vägen. Därefter chockhöjde Trafikverket kostnaden utan att vilja redovisa varför, trots att kommunen lovat att betala hälften. Då beslutades det att utreda fler alternativ för att säkerställa den bästa lösningen.
Vi har hela tiden betonat att beslutsunderlaget måste innehålla mer än bara ekonomiska kalkyler. Cykelnätet i kommunen måste bestå av trygga och säkra cykelvägar som används, inte bara de billigaste möjliga.
Kollektivtrafiken är en stor utmaning eftersom det är regionen som ansvarar. Under denna mandatperiod har vi drivit på för bättre kollektivtrafik i kommunen och nått viss framgång i form av ökad turtäthet och den helt nya sommarlinjen 203 längs hela den norra kuststräckan.
Vi är långt ifrån i mål, så här måste vi vara beredda att tänka nytt. Eftersom cykelvägar och kollektivtrafik är kärnan i grön politik konstaterar vi belåtet att kampen för bättre cykelvägar och kollektivtrafik har medvind när fler aktörer har insett deras betydelse. Låt oss fortsätta denna kamp tillsammans.
Johan Ingvarson (MP), 1:e v. ordf. i kommunstyrelsen och Göran Lock (MP), kommunstyrelsens planutskott