Markägare uppmanas: Skriv INTE på avtal om elbyggen
LRF: Ersättningen räcker inte • ”Minst en fördubbling”
・Uppdaterad:
Lantbrukarnas Riksförbund vill att markägare ska få bättre betalt när staten eller elbolag vill bygga elledningar.
Det lagförslag som väntas träda i kraft om ett år räcker inte enligt LRF.
– I den bästa av världar hade det varit en årlig ersättning som rullar på, säger Henrik Gudmundsson, vice ordförande för LRF Skåne.
Den 1 juli nästa år ska ersättningen till markägare höjas när staten eller elbolag vill anlägga elledningar. En ersättning som i princip varit densamma sedan 70-talet. Men jord- och skogsbruket har moderniserats sedan dess.
Nu kan elledningar störa ut GPS-system i till exempel traktorer och det är inte tillåtet att ha bevattningssystem vid elledningar.
LRF: Ersättningen räcker inte
LRF tycker inte att den föreslagna ersättningen räcker.
– Ersättningarna behöver höjas generellt. Det är engångsbetalningar i dag och är långt under vad projekten och satsningarna är värda. I den bästa av världar hade det varit en årlig ersättning som rullar på.
Vad pratar vi om här, ska pengarna fördubblas eller vad vill ni?
– Ja minst en fördubbling, det är ett minimum för att komma i gång i frågan.
”Avråder från att teckna några avtal alls”
Just nu rekommenderar LRF därför sina medlemmar att inte upplåta mark vid till exempel byggen av elledningar.
– Innan vi vet om det blir av avråder vi från att teckna några avtal alls så att man inte skriver på något i dag som justeras nästa år, säger Henrik Gudmundsson.
TV4 Nyheterna har sökt näringsminister Ebba Busch (KD) som är ansvarig för frågan utan att få en intervju.