Artikeln i korthet
Under mötet mellan Sverige och Japan stoppades spelarna från att dricka vatten när det inte var vätskepaus.
Svenskarna var oförstående till regeln.
– Det kändes som att domarna var på en på alla sätt och vis. Det var med igångsättningar och att vi inte fick gå och dricka vatten. Vilket jag inte förstår riktigt varför när man vet att man har lite tid på sig. Så ja, de var på hugget, säger Viktor Gyökeres.
Gustaf Lagerbielke:
– Det var lite fuffens… Eller inte fuffens, men det var mycket småregler. Man fick inte dricka vatten när någon låg ner skadad och man fick inte springa ut till linjen.
De svenska ledarna beskriver ett regelverk som ständigt förändras.
– Jag vet inte exakt alla de reglerna om jag ska vara ärlig, det är lite olika besked. Ibland får vi inte sätta en fot innanför linjen när det är cooling break och ibland får vi stå tio ledare inne. Vi försöker bara anpassa oss och göra det bästa av det, säger assisterande förbundskapten Sebastian Larsson.
Japanska ilskan
I det japanska lägret var det en annan regel som fick laget att ilskan till.
Keito Nakamura har tidigare under VM uppmärksammats för sina extremt låga strumpor. Och i den andra halvleken mot Sverige tyckte domaren Ivan Barton att de var för låga.
Nakamura tvingades kliva av för att byta strumpor, vilket uppmärksammats i japansk medierna.
– Kento kämpade med ett problem med strumporna medan vi spelade med tio man, och det dröjde lite innan vi kom tillbaka till våra positioner, vilket ledde till att motståndarna tryckte på oss, säger Daichi Kamada och pekar ut betydelsen för tidpunkten.
– Nakamura kom tillbaka i den 14:e minuten i andra halvlek men Japan släppte in mål i minut 17.
Videon avslöjar nobben
Beslutet får även japanska fotbollförbundets president Tsuneyasu Miyamoto att reagera.
– Något som inte påpekades före matchen påpekades under matchen, och att bli ombedd att lämna planen (för att byta strumpor) under matchen är till nackdel för oss, säger han enligt japansk medierna.
En video, filmad från Ivan Bartons perspektiv efter slutsignal, har fått stor spridning i Japan. I klippet säger domaren grattis till alla spelare som kommer fram – utom Keito Nakamura.
https://x.com/kaigaiSnihon/status/2070431979728990391