Det har länge varit brist på svenskt nötkött. Produktionen har minskat på grund av bristen på både kor och nötköttsproducenter.
Bristen på nötkött är fortsatt stor i landet. På slakterierna råder det huggsexa om nötdjuren.
Samtidigt kasseras tonvis med kött varje år på grund av att kor skadas.