Viktor Gyökeres togs hårt av de japanska försvararna och flera gånger ilsknade svensken till på domaren. Han fick också ett rejält utbrott och skrek ”Every fucking time” i en hård duell där han fick en frispark med sig.
Domaren varnade då Gyökeres, som lämnade planen mållös.
Nu försvaras anfallsstjärnan av assisterande förbundskaptenen Sebastian Larsson.
– Vi gör det vi behöver göra mot Japan för att säkra avancemanget. Jag tycker att tittar vi på Viktor är jag oförstående till att han inte får med sig fler frisparkar än han får.
– Det blir någonstans fel att bara för att han är stark och ärlig får de slita, dra och sparka på honom. Det blir frustrerande.
– Samtidigt leder han vår offensiv enormt bra. Det är det som föranleder målet att han får in en boll och levererar ut en boll till Anthony Elanga sen.
– Så all kredd till honom för det, säger han.
Borde Viktor Gyökeres förstärka och lägga sig ner lite mer?
– Nej, han är den han är. Det ska man lägga över på domaren. Den diskussionen vill vi inte ha, att spelare ska lägga sig. Utan vi vill ha en tuff och ärlig kamp. Men det kanske finns de som har andra åsikter, men han borde fått betydligt mer frisparkar med sig.