Tidigt på lördagsmorgonen gassar solen över småländska Högsby, en bit utanför Kalmar. Byn har knappt hunnit vakna till liv – men det känns redan som en het högsommardag.
Och varmare kommer det bli. Temperaturerna kan nå upp över 35-gradersstrecket senare under dagen, enligt SMHI.
På en stol i solen utanför Ica sitter Gert Furuskog, 68. Han har en handduk på huvudet som ett skydd mot solen.
– Jag försökte hålla mig i skuggan men det sket sig, säger han.
Christer stannar inne
En annan som tar hettan med ro är Christer Johansson, 82, som är ute på utflykt med hunden Boss. Christer säger att han tål både kyla och värme, men att det bästa knepet ändå är att hålla sig borta från solen.
– Jag håller mig undan och ligger inomhus, säger han.
Även Boss klarar sig fint.
– Han mår jättebra och han får bada.
”Mjukar upp kroppen”
På Gösjöns camping en bit bort kämpar Maria Rydhage, 33, med värmen. Hon tacklar den genom att fly.
– Jag ska sätta mig i en bil med AC nu och åka upp till Vansbro. Vi slänger oss i älven i morgon, säger hon.
Paret Benny och Isabella Stenberg Schöllin njuter av campinglivet men har inte samma åsikt om den tryckande värmen.
– Jag gillar ju bara värme, säger Benny, 57.
– Det mjukar upp kroppen.
Isabella, 62, håller inte med. Hon lider i värmen.
– Men jag står ut. Det gör jag ju, jag vill gärna vara här.
Dagen lär de tillbringa på stranden.
Rusning till fläktar
En orange värmevarning är utfärdad för bland annat Kalmar län i helgen. Det har fått många att se sig om efter svalkande hjälpmedel.
På Clas Ohlson i Kalmar berättar butiksbiträdet Ester Endahl, 21, att det är väldigt stor efterfrågan på fläktar och AC:s.
– Lite kylväskor har gått åt också. Nu när det varit så varmt både i går och i dag kommer man kanske på att just det, jag borde behövt en till fläkt.