← Alla nyheter

Sydsvenskan · 1 dygn sedan Lokalt

Barnläkare slarvade med journaler – kan mista legitimationen

Under flera års tid ska en läkare verksam vid Skånes universitetssjukhus ha misskött sina patienters journaler. Trots ett treårigt åtgärdsprogram ska situationen inte ha blivit bättre. Nu yrkar Ivo på att läkarens legitimation ska dras in.

Barnläkarens slarv ska ha pågått i många år. 2023 skrev Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd (HSAN) att en stor mängd avvikelserapporter upprättats om läkaren mellan 2017 och 2020.

Han ska vid flera tillfällen helt ha missat att föra journal över patientbesök. Han ska även ha misskött diktering, datering och signering av journalanteckningar. Bland annat ska läkaren ha dikterat journalanteckningar så sent som fem till åtta månader efter att han träffat vissa patienter. Hösten 2020 togs han ur klinisk tjänst på grund av bristerna.

Enligt Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) har läkarens bristande dokumentation ”riskerat att utgöra en fara för patientsäkerheten eftersom varken han själv eller andra läkare har kunnat följa planeringen för patienterna och genom att planerade åtgärder inte har blivit av”.

Eftersom läkaren behandlat barn ser Ivo slarvet som särskilt allvarligt.

Med det som bakgrund beslutades det 2023 att läkaren skulle få tre år på sig att åtgärda problemen. Under de tre åren skulle han fortbilda sig, lämna in löpande dokumentation till Ivo och delta i möten.

Nu när prövotiden är slut skriver Ivo att läkaren fortsatt att slarva med journalföringen, ”trots att man utarbetat specifika system där sekreterare kontrollerat och påmint honom regelbundet”.

Dessutom skriver myndigheten att läkaren ställt in flera möten i rad under prövotiden och inte kunnat visa att han genomfört någon fortbildning. Därför yrkar de på att läkarens legitimation ska dras in.

Läkaren hänvisar till att han varit sjuk och haft stor arbetsbelastning vilket gjort att han inte kunnat hantera journalföringen, främst under prövotidens sista år. Under de två första åren menar han att hans insatser varit goda.

Han skriver också att vissa av arbetsgivarens yttranden till Ivo under prövotiden varit orättvisa och ensidigt negativa.

Yrkandet från Ivo betyder inte att ärendet är avgjort. HSAN gör alltid en prövning av varje enskilt fall.

Under 2025 återkallade ansvarsnämnden 145 läkarlegitimationer. Den vanligaste anledningen till att en legitimation återkallas är att läkaren själv begär det.

Sydsvenskan har kontaktat barnläkaren som inte återkommit med någon kommentar.

Läs hela artikeln hos Sydsvenskan →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.