← Alla nyheter

Göteborgs-Posten · 1 dygn sedan Lokalt

Så ska du agera om någon håller på att drunkna

Västra Götaland hade flest drunkningsolyckor med dödlig utgång förra året.

Drunkningsolyckorna ökade förra året jämfört med 2024, enligt Svenska livräddningssällskapet. Västra Götaland hade flest drunkningsolyckor i landet.

Ett tips om du behöver larma om en drunkningsolycka är att använda 112-appen för att ringa. Då får blåljuspersonalen din exakta position.

– För det är inte alltid man vet riktigt var man är någonstans. Man kanske är på besök någonstans och så händer det någonting och så ska man försöka beskriva var man är. Det tycker jag är ganska viktigt så att inte räddningstjänsten och ambulanspersonalen får leta för mycket, säger Johan Andersson, sjuksköterska i ambulans.

Det kan vara livsviktigt att inte tveka att ringa om man ser en misstänkt drunkning. När man väl har ringt uppmanar Johan Andersson att någon springer och möter räddningspersonalen eftersom det kan vara svårt att hitta på många badplatser.

– Oftast är man inte helt ensam. Är man det får man bara ringa och agera, för då kan man inte lämna. För då får ju personen ingen hjälp. Man behöver skapa fri luftväg och påbörja HLR om det är riktigt illa.

Ta badring om inte livboj finns

Det kan vara svårt att veta säkert om någon håller på att drunkna. Ett tecken på det är att personen ser ut att kämpa väldigt mycket i vattnet.

– Då kanske man ska agera, försöka gå ut och hjälpa till eller bara höra hur det går. Sedan kanske det bara är någon som fjantar sig eller så är det allvar och då har man hjälpt någon i nöd. Det är jättefint.

Ifall du behöver rädda en person som håller på att drunkna är det viktigt att ha något emellan så att inte du själv blir neddragen.

– Livbojen är ett jättebra hjälpmedel. Har man inte det kanske man har ett annat flythjälpmedel. Till exempel en badring, madrass eller fender. Då skulle jag ha tagit det. För då kan man hålla tag i den. Så kan man bogsera genom att personen håller tag i den uppblåsbara madrassen.

Tänk på var du parkerar

Om du tar bilen till badplatsen är det viktigt att inte parkera på ett ställe som blockerar vägen för räddningsfordon, eftersom det kan fördröja insatsen om fordonen inte kan ta sig fram.

– Det är bara tur att det inte händer något när det står bilar överallt. Det blir väldigt långt att gå om någon skulle behöva hjälp. Det behöver inte vara en drunkning. Det kan vara ett sjukdomsfall eller bara att någon behöver en ambulans. Eller att en bil börjar brinna. Det är väldigt dumt att blockera. Det finns ju risker med det.

Varför tänker man inte mer på det?

– Ibland tänker man nog inte att det ska hända någonting. Jag tror gott om människor. Jag tror inte att folk är onda, men jag tror mest att man tänker att: ”här får det plats en bil”. Man tänker kanske att en Fiat 500 kommer förbi här. Men det kanske inte är den bilen som behöver komma förbi sen. Den kanske behöver vända sedan, inte backa 500 meter.

Läs hela artikeln hos Göteborgs-Posten →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.