Scottie Scheffler gick runt på 60 slag: ”Inte ens banrekord”
Världsettan Scottie Scheffler varvade upp rejält under den andra rundan av PGA-tävlingen i Connecticut. Han gick runt på 60 slag.
Regn hade gjort banan mjuk och det rådde fantastiska förutsättningar för låga scorer på par 70-banan i Cromwell.
Golfen har en drömgräns på 60 slag och Scheffler hade chansen på en 59:a när han puttade från 7,5 meter på det 18:e hålet men missade och fick nöja sig med par.
– Det skulle vara coolt att skjuta 59, men någon har redan skjutit 58 här, så det är inte ens banrekordet, säger Scheffler enligt AP och tänker på att Jim Furyk hade 58 slag på ”Travelers Championship” 2016, som är rekordet på PGA-touren.
Svenskarna långt efter
Schefflers personrekord på touren är 59 slag som han hade under debutsäsongen 2020.
Scheffler leder med –16 och är två slag före norrmannen Viktor Hovland som hade 61 slag under fredagen, personrekord för honom.
– Det var verkligen mer lättspelat idag än det var igår, säger Hovland.
Längre bak i fältet tog Alex Norén (–5 efter 66 slag) och Ludvig Åberg (–3 efter 67) del av de fina förhållandena och är 34:a och 49:a.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.