Det han presterade mellan stolparna mot Japan bidrog i allra högsta grad till att Sverige är i 16-delsfinal.
På tisdag väntar Frankrike, världsmästare 2018 och finalist 2022 – och en av de främsta favoriterna att gå hela vägen i årets mästerskap.
Lagom till dess tycks förbundskaptenen Graham Potter slutligen ha bestämt sig för en förstemålvakt.
Ett och annat byte bland utespelarna i en startelva får inte många att höja på ögonbrynen. Att som Potter göra ett målvaktsbyte och plocka bort Kristoffer Nordfeldt inför en avgörande gruppspelsmatch i ett VM var mer överraskande.
Vill vara i nuet
Hade du på känn att du skulle stå eller kom det som en överraskning?
– Det är saker man inte kan kontrollera själv och att lägga för mycket tankeverksamhet på det blir onödigt. Det enda man kan vara är i nuet och göra så gott man kan, säger Jacob Widell Zetterström.
Varpå han lyfter fram målvaktskollegorna Viktor Johansson och Nordfeldt.
– Det är en väldigt tajt och fin målvaktsgrupp vi har. Nu har vi varit med varandra under en längre period, tidigare samlingar också. Oavsett om det varit jag, Viktor eller ”Kribba” som har spelat upplever jag att det har funnits ett fantastiskt fint stöd från de andra. Man jobbar så mycket och nära varandra att det blir oundvikligt att stötta.
– Det blir inte så kul när man går in på planen och inte gör det, säger Widell Zetterström.
Mängder av hälsningar
Mejl och sms kom i en strid ström till landslagsmålvaktens mobiltelefon efter den starka VM-debuten mot Japan.
– Många fina hälsningar från alla möjliga håll. Så klart en stor upplevelse att vara med om och många som är glada och stolta. Det tar sin tid att tacka alla som hörde av sig.
Mamma, syskon och Paul Clements, målvaktstränaren i Derby, var på plats på Dallas Stadium.
– Det betydde lite extra.
Inte minst att Clements dök upp.
– Han bryr sig otroligt mycket och har betytt mycket på och utanför planen för mig.
Widell Zetterström ser fram emot att mäta sig med några av världens främsta offensiva spelare.
– Det är absolut sånt man vill, annars hade jag nog varit kvar i division 2. Du vill hela tiden möta de bästa för att kunna vara på den nivån själv. Det är en anledning till att det är så fantastiskt roligt att vara här.