Detta är en kommentar. Eventuella åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Smärta, ångest, en allt sämre ekonomi, beroende av myndigheter eller andras välvilja, allt riskerar putta en sjuk person in i ett tillstånd av maktlöshet. Inget jag kan göra kommer göra någon skillnad. Det är ett smärtsamt och farligt tillstånd. Så hur bryter man det?
Vänner och arbetskamrater undrar: ”Hur länge har du varit sjukskriven egentligen, får du ingen hjälp?” Svaret är: ”Jag väntar på ett till läkarbesök, sen ska det bli något möte med arbetsgivaren och försäkringskassan efter sommaren”.