Extremhettan som befäst sig över Europa är nu på ingång till Sverige.
In mot helgen förväntas den genomsnittliga dagstemperaturen ligga på minst 33 grader på flera ställen i Sverige, runt 30 grader i Göteborgsområdet. En orange värmevarning har utfärdats av SMHI för stora delar av Skåne och Blekinge, samtidigt som stora delar av Götaland omfattas av gul värmevarning.
Lördagen förväntas bli den varmaste av kommande dagar.
– Sett till ett 30-årigt perspektiv är det ovanligt varmt för årstiden, sa Johan Lundberg, meteorolog på SMHI till Göteborgs-Posten under torsdagen.
Belastade vägar och järnvägar
Under fredagen gick Trafikverket ut i ett pressmeddelande och varnade för hettans konsekvenser för landets bilvägar och järnvägar. Med värmen ökar risken för så kallad ”blödande asfalt”, vilket resulterar i en halare vägyta.
Myndigheten har gått upp i stabsläge och förberett sig på eventuella problem under helgen, samtidigt manar de till försiktighet bland allmänheten.
– Vi behöver också alla trafikanters hjälp. Sänk hastigheten om du upptäcker svarta speglande partier på vägen och håll avstånd till fordonet framför, säger Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana i pressmeddelandet.
För järnvägen är det inte ”blödande asfalt” som hotar, utan så kallade ”solkurvor” som kan bli medföra problem. Extremhettan får järnvägsrälsen att expandera, vilket i förlängningen kan leda till att den släpper från sina fästen. Om detta sker böjs rälsen och skapar solkurvor, vilket kan skapa stora trafikstörningar.
Något som tros ha legat bakom godståget som spårade ur i Bollebyggd under torsdagen.
Värmen har även gjort att flera avgångar och sträckor har dragits in. Län som omfattas är bland andra Kalmar, Värmland och Östergötland.
SJ gick ut med en varning för den 26 juni att ”risken för trafikstörningar är större än vanligt”. Resenärer kan omboka sin resa kostnadsfritt eller få resan återbetald, skriver tågbolaget i ett pressmeddelande.
Värmen lockar till bad – men framkomligheten kan begränsas
När värmen kommer blir det alltid attraktivt för människor att ge sig ut mot kusten, till stränder och sjöar. Men en baksida med ansamlingen av människor vid badplatserna är att det försvårar räddningspersonalens möjligheter att komma fram i tid.
Under gårdagen, torsdagen den 25:e juni, uppmanade därför räddningstjänsten göteborgarna att tänka en extra gång på framkomligheten vid badplatserna. Christopher Hoff, regional insatsledare på Räddningstjänsten Storgöteborg riktade då en varningens finger åt felparkerade bilar som blockerar vägar intill badplatserna.
– Det är viktigt att vi kommer fram fort. Om det står bilar i vägen blir sträckan längre för oss att ta oss fram, och vi behöver kunna köra så nära badplatsen det går för att arbeta effektivt, sa han till GP.