Energimyndigheten har regeringens uppdrag att ta fram förslag på åtgärder som ska stärka kompetensförsörjningen för elektrifiering och kärnkraftsutbyggnad. Myndigheten efterfrågar därför inspel från energiföretag, akademi och andra aktörer. Det är välkommet. Men det illustrerar också en bredare paradox i svensk forsknings- och utbildningspolitik.
”Fler myndighetsprojekt – eller fler ingenjörer?”
Tyngdpunkten i svensk forsknings- och innovationspolitik måste gå från att finansiera mer tillfälliga projekt till att bygga upp en långsiktig kapacitet. Staten behöver göra mer tydliga prioriteringar, skriver Mats Nilsson.
Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.