← Alla nyheter

Expressen · 1 dygn sedan Senaste

Partiledarens miss – drack ättika i TV4

Elisabeth Thand Ringqvist gästade ”Nyhetsmorgon” och Jenny Strömstedt i TV4.  Det kunde ha slutat riktigt illa.  C-ledaren drack 24-procentig ättika i direktsändning.  – Jag var törstig, säger Thand Ringqvist. 

TV4 hade nyligen två partiledarsamtal i ”Nyhetsmorgon”. Vid det första gästade de fyra minsta partiernas partiledare.

Men programledaren Jenny Strömstedt hann knappt påannonsera programmet innan olyckan var framme.

När Strömstedt innan nyheterna och reklamen skulle presentera det kommande samtalet fanns partiledarna vid hennes sida i studion där det samtidigt – som alla andra lördagar – lagades mat.

– Vi skulle bara försnacka lite i någon minut och inga vattenglas hade ställts fram, berättar Jenny Strömstedt.

Centerns partiledare Elisabeth Thand Ringqvist kände sig dock torr i halsen och grabbade tag i ett glas.

Problemet?

Det var ett matlagningsglas.

– Jag var törstig och tänkte här står det vatten och dricker en klunk men inser att det antingen är vinäger eller ättika, säger hon själv.

Jenny Strömstedt förklarar innehållet i glaset:

– Jag vet inte riktigt hur stor klunk hon tog, men hon drack 24-procentig ättika.

”Jag måste bara svälja”

Elisabeth Thand Ringqvist hann knappt tänka på vad som just hade inträffat och såg bara en utväg.

– Jag förstår att det inte är vatten, samtidigt är det direktsändning och jag måste bara svälja.

Med den 24-procentiga ättikan rinnandes ned i strupen grabbade Thand Ringqvist tag i desserten som stod på studiobordet.

– Det var mycket grädde i desserten och jag hällde på mer grädde, samtidigt som jag var tacksam över att jag hade ätit havregrynsgröt till frukost.

Hur kändes det att dricka ättika?

– Först gjorde det lite ont i magen, sedan i halsen.

Var du orolig för att det skulle vara farligt?

– Nej, det trodde jag inte.

Elisabeth Thand Ringqvist berättar att hon mötts av en del reaktioner efter incidenten i ”Nyhetsmorgon”.

– Mest att det var hårdhudat att bara bita av och le.

Strömstedt: ”Mådde bra”

Jenny Strömstedt berättar om hennes och redaktionens reaktion efter incidenten i TV4-studion.

– När vi hade förstått att det hade hänt kollade vi så klart om hon var okej. Om hon behövde någonting, om vi skulle ringa någon. Men hon sa att hon mådde bra och bedömde väl att det inte var så farligt.

Läs hela artikeln hos Expressen →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.