Till hjärtavdelningen kommer några av sjukvårdens mest vårdkrävande patienter – det kan handla om personer som behöver kontinuerlig övervakning och avancerad behandling dygnet runt.
Men på hjärtavdelningen på Sus i Malmö upplever sjuksköterskorna att de ofta inte har den tid som krävs för varje patient. Antalet patienter per sjuksköterska har ökat på senare år.
– Vi har sett en hög arbetsbelastning ett tag nu som så klart har med detta att göra, att man har fler patienter per sjuksköterska, säger skyddsombudet Karin Nilsson.
Ett annat problem är det stora antalet vakanta arbetspass – inför sommaren var antalet 90. Bara sedan årsskiftet har fjorton sjuksköterskor slutat. Många som slutar nämner arbetsmiljön.
– Jag har också sagt upp mig och ska sluta i augusti – och det är en av anledningarna, säger Karin Nilsson.
En sammanställning som facket har gjort visar att personalen fick jobba dubbla pass vid 96 tillfällen mellan juni 2025 och slutet av januari 2026.
Ett dubbelt pass kan vara upp till 18 timmar långt.
– Man är så trött och det tar lång tid att återhämta sig från det, säger Mattias Grentzelius, även han skyddsombud. Själv har han jobbat dubbla pass två dagar i rad.
Vissa avstår från att planera saker på sin fritid eftersom de så pass ofta måste jobba över.
Resultatet av de dubbla passen blir en etisk stress där man oroar sig för att något ska gå fel på grund av att man har jobbat så många timmar i streck, berättar Karin Nilsson.
Nyligen började en sjuksköterska gråta under överlämningen eftersom hon hade känt sig otillräcklig under dagens pass.
– Hon hade väldigt dåligt samvete för att hon skulle lämna över arbetsuppgifter till kvällssköterskan. Vilket i sin tur fick personen som skulle arbeta kväll att börja gråta, säger Mattias Grentzelius.
Den höga personalomsättningen leder dessutom till att det finns färre erfarna medarbetare som kan stötta de nya – vilket gör dem mindre benägna att stanna kvar.
I tisdags hölls ett möte med representanter från Arbetsmiljöverket, Sus och Vårdförbundet.
– Jag vill helst inte föregå Arbetsmiljöverkets bedömningar av detta nu. Vi hade ett jättebra möte som jag tycker var otroligt konstruktivt, säger Patrik Tydén, verksamhetschef för hjärtsjukvård på Sus.
På mötet diskuterades vilka åtgärder som har vidtagits och vilka som planeras. En av dem var tydligare instruktioner för vilka arbetsuppgifter som kan vänta vid hög arbetsbelastning.
En teknisk lösning utreds för att en i stället för två sjuksköterskor ska kunna sköta hjärtövervakningen.
Sjukhuset har skickat in en komplettering till myndigheten angående hur antalet vakanta pass ska räknas.
Att det är för många som har slutat sedan årsskiftet håller Patrik Tydén med om. Enhetschefernas exit-samtal med de som slutar har visat flera olika anledningar.
– Det är pensionsavgångar, det är en del som tycker att arbetsbelastningen är hög. Det är andra som inte vill jobba kvällar, nätter och helger och söker sig till öppenvårdsverksamhet eller till kommunen som betalar bättre.
Han understryker att avdelningens medicinska resultat är goda och att patienterna är nöjda.
– I det sammanhanget kan man nämna – om vi ska skryta lite – att region Skåne har Sveriges lägsta dödlighet i akut hjärtinfarkt, säger Patrik Tydén.