Efter misslyckade köpet – rökdykarutrustning används till utbildning
Följetongen med den defekta rökdykarutrustningen som Räddningstjänsten Mälardalen köpte för 3 miljoner har fått sitt slut.
– Vi gör ett bokslut nu, utrusningen används i utbildningen, säger Christer Ängehov, förbundsdirektör.
Det var för tre år sedan som Räddningstjänsten Mälardalen, RTMD, köpte ny radiokommunikationsutrustning. Snart upptäcktes dock att utrustningen inte funkade som den skulle och rökdykarna hade svårt att höra varandra.
Till en början försökte räddningsförbundet dra leverantören inför rätta för att få tillbaka pengarna efter den misslyckade affären. Men stämningen avskrevs efter en miss från deras dåvarande juridiska ombud. Nu har deras nya jurist gjort en ny bedömning.
– I och med att vi har godkänt beställningen och det har gått den här tiden nu så finns det ingen möjlighet att gå vidare juridiskt längre, säger Christer Ängehov.
Används för utbildning
Nu ska utrustningen användas för att utbilda nya deltidsbrandmän.
Men finns det någon självkritik kring eran upphandling?
– Ja absolut, absolut. Vi måste bli bättre på upphandling och nu har vi avtal med Västra Mälardalens Kommunalförbund som hjälper oss med upphandlingar, säger Christer Ängehov.
”Hur i helvete?” Se videon från när räddningstjänsten får kännedom om att miljontvisten avskrivits.
Det här är Räddningstjänsten Mälardalen
Räddningstjänsten Mälardalen, RTMD, är ett kommunalförbund som består av Arboga, Hallstahammar, Surahammar, Kungsör, Köping och Västerås. RTMD har 11 brandstationer, ett övningsfält och ett räddningsvärn. Förbundet bildades 2021.
Källa: RTMD
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.