Politikveteranen Alf Svensson rasar mot sänkta biståndet
Den tidigare KD-ledaren Alf Svensson ryter nu i mot vad han menar är ett misslyckande med svensk biståndspolitik.
– Vi har blivit så oerhört fixerade vid vår egen nation, säger Alf Svensson, som medger att han är besviken på att hans eget parti inte har lyckats slå vakt om biståndet som det var tidigare.
87-årige Alf Svensson ledde Kristdemokraterna under 31 år, men är fortfarande engagerad i debatten, inte minst i internationella frågor. Han var bland annat biståndsminister i den tidigare borgerliga regeringen på 90-talet, och har även suttit i EU-parlamentet.
Ifrån hemmet i Gränna har Alf Svensson nu gett sig in i debatten kring omläggningen av svenskt bistånd, där flera långsiktiga utvecklingsprojekt i framför allt Afrika också har också slopats, och pengar flyttats till Ukraina. Samtidigt har biståndsbudgeten krympt och det så kallade enprocentsmålet har övergetts.
Blivit fråga om handel
– Biståndet har blivit något som har med handel att göra, och som vi ska tjäna på att ge. Det är för mig ett främmande beteende. När andra har det bra har vi det bra, säger Alf Svensson.
Men samtidigt finns det de som anser att biståndet har använts på fel sätt och att det idag är mer effektivt?
– Ja, det är nästan så att man gör biståndsmottagandet till nåt korrupt – det är helt fel. Jag har ju varit i biståndsland efter biståndsland och sett hur det fungerar när man får hjälp att pumpa upp rent vatten istället för att finnas i kloakledningar.
KD har fått släppa igenom
Samtidigt har Alf Svenssons eget parti i Tidösamarabetet släppt igenom sänkningar, trots att man går till val på en biståndsnivå på minst en procent av BNI.
I klippet hör du hur Alf Svensson ser på sitt eget partis agerande.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.