Kvinna kastade hundbajs på hundägare som inte plockade upp efter sig
En kvinna döms vid Helsingborgs tingsrätt för ofredande efter att hon kastat hundbajs på en ägare som inte plockade upp efter sin hund.
Det var i december 2024 som en kvinna var ute och rastade sin hund i Landskrona. I polisförhör berättar hon att hon inte hade några hundbajspåsar med sig och kunde därför inte plocka upp hundbajset.
Hundägaren konfronteras
En annan kvinna ser att hundägaren inte plockat upp bajset efter sin hund och blir upprörd. Kvinnan konfronterar hundägaren och när hon svarar att hon inte har några påsar säger kvinnan att hon borde ta upp hundbajset med handen. Varpå hundägaren ignorerar henne och går vidare.
”Plocka upp med handen”
Efter en stund plockar den upprörda kvinnan själv upp hundbajset med handen. Hon följer efter hundägaren samtidigt som hon filmar och kastar det på henne.
Döms för ofredande
Kvinnan erkänner att hon försökt kasta hundbajset på ägaren men förnekar att det träffat henne eftersom avföringen var för lös. Men Helsingborgs tingsrätt bedömer att hundbajset träffade hundägaren och dömer nu kvinnan för ofredande till dagsböter och skadestånd.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.