Massprotester i Region Skåne – över hundra cancerläkare kräver storchefens avgång
Publicerad 2026-06-18 19.15
Samtliga sju sektionschefer inom Skånes cancervård har sagt upp sig i protest mot ledningen.
Nu skriver 108 läkare i ett brev att de kräver att verksamhetschefen avgår.
”Vi ser risker avseende arbetsmiljö och möjligheten att bedriva och utveckla högkvalitativ cancersjukvård för Region Skånes patienter”.
I solidaritet med sina chefer riktar 108 cancerläkare hård kritik mot ledningen och verksamhetschefen Silke Engelholm i ett brev de har skickat i dag.
Hela läkarkollegiet inom onkologi, hematologi och strålningsfysik på Skånes universitetssjukhus kallades till möte på onsdagsmorgonen. Där meddelade alla sektionschefer sin avgång och berättade om sitt låga förtroende för ledningen och verksamhetschefen, rapporterar SVT.
– Det handlar om brister i tillit, samverkan och kommunikation som har pågått i en längre tid, och det har skapat en svår arbetsmiljö för oss, säger sektionschefen Marie Klintman till Aftonbladet.
Enligt henne blir det omöjligt att fullfölja uppdraget som sektionschef.
– Vi har i en lång tid försökt arbeta med de här problemen, men vi upplever nu att vi inte kan komma längre, säger hon.
Sara Kinhult, sektionschef för CNS-tumörer, hudtumörer och gynekologisk cancer, säger till Sydsvenskan att det inte är en specifik händelse som ligger bakom avhoppen men att ett av problemen är att ledningen inte meddelar om ändringar i tid.
– Vi får inte information om viktiga saker som planeras. Det kan gälla förändringar som vi förväntas arbeta med och det kan vi inte göra om vi inte får information om dem, säger hon till tidningen.
”Inte meningsfullt längre”
Hon fortsätter:
– När det finns problem och man försöker jobba med dem och inte når någon vart kommer man till en gräns när man inte känner att det är meningsfullt längre.
I läkarnas brev till ledningen skriver de att de har ett orubbat förtroende för sina avgående chefer och att de ”genom sitt ledarskap, sin tillgänglighet och sitt engagemang har de skapat stabilitet och förtroende”.
Verksamhetschefen Silke Engelholm kommenterade massavhoppen till Sydvenskan på onsdagen:
– Sektionscheferna har angett samarbetsproblem kopplade till mitt ledarskap. Jag tar den kritiken på största allvar. Ingen är felfri, och jag är beredd att granska min egen roll och mitt ledarskap.
Björn Ekmehag, förvaltningschef på Skånes universitetssjukhus, skriver i en kommentar att han känner sig oroad och bekymrad.
”Det är verkligen tråkigt att sektionscheferna känner att de inte kan fortsätta i sina roller. Jag hade hoppats på något annat. Det har funnits en dialog inom verksamhetsområdet, men man har uppenbarligen inte kommit till samsyn mellan verksamhetschef och sektionschefer”.
Han och verksamhetschefen Silke Engelholm är överens om att verksamhetens ledningsarbete behöver utvecklas.
”Jag vill dock tydligt uttrycka mitt fortsatta förtroende för Silke som chef”, skriver han.
Aftonbladet söker Region Skåne och verksamhetschefen Silke Engelholm.