Vance: USA har lyft blockaden i Hormuzsundet
Publicerad 2026-06-18 19.16
USA har hävt sin blockad i Hormuzsundet – sjövägen till och från iranska hamnar uppges vara fri, enligt USA:s vicepresident JD Vance.
Irans högste ledare Mojtaba Khamenei säger i ett uttalande att Trump slutit avtalet med Iran ”i desperation”.
I ett uttalande uppläst i iransk statlig tv, kommenterade ayatolla Mojtaba Khamenei för första gången uppgörelsen som slutits mellan USA och Iran:
– Ansvariga tjänstemän . . . har gjort omfattande ansträngningar – och så var det självklart den amerikanske presidenten som, i desperation, använde all form av påtryckning för att få till detta.
Khamenei accepterar fortsatta förhandlingar med USA men säger att Iran inte på något sätt accepterar ”fiendens position”, rapporterar BBC.
Fri väg genom Hormuz
Vicepresidenten bekräftade att den amerikanska flottan lyft USA:s blockad på olje- och handelsfartyg på väg till och från iranska hamnar. Ytterligare förhandlingar med Iran ämnar resultera i ett mer utförligt avtal kring bestämmelserna om sundet i Persiska viken. En sådan viktig sjöväg ”ska aldrig kunna användas som ett strypgrepp i den globala ekonomin någonsin igen”, sade JD Vance.
– Vi tror på att internationella sjövägar ska vara fria från tullar.
Iran säger samtidigt att landet nu inrättar en myndighet, PGSA (Iran's Persian Gulf Waterway Management Authority), som ska kontrollera trafiken genom Hormuzsundet och att någon form av avgift för passerande fartyg ska börja utkrävas om 60 dagar, rapporterar CNN.
Vance försvarar den uppgörelse som slutits mellan Iran och USA och säger att den amerikanska kongressen inom kort ska informeras.
Republikaner likväl som demokrater har framfört kritik mot Trumpadministrationen för hanteringen och innehållet i avtalet. Liksom president Donald Trump, spelade Vance ned kritiken.
– Vi planerar att underrätta kongressen mycket snart, sade Vance.
Pikade Netanyahus ministrar
Vicepresidenten uppmanade kritiska ministrar i premiärminister Benjamin Netanyahus regeringskoalition att “respektera den här fredsprocessen”.
– Om jag suttit i kabinettet i Israels regering, hade jag kanske inte gett mig på den enda mäktiga allierade i hela världen som jag har kvar.
Ett av USA:s och Israels uttalade mål i kriget mot Iran var att förstöra landets robotarsenal. På torsdagen argumenterade JD Vance för Irans rätt till ett begränsat antal ballistiska robotar.
– Det går inte att säga till ett land, vare sig det är Israel eller Iran, att de inte har rätt till något slags självförsvar.