← Alla nyheter

Aftonbladet Sport · 1 dygn sedan Sport

Egypten och Iran möts i omdiskuterad ”pridematch”

Supportern: ”Är kanon”

Redan innan lottningen av VM-grupperna ägde rum så annonserade arrangörsstaden Seattle att man beslutat att låta den sista gruppspelsmatchen i staden vara en så kallad Pridematch. Detta då matchen sammanfaller med stadens pridefestival som äger rum den sista helgen i juni, och har gjort det årligen sedan 1974.

Sen kom lottningen. Och det blev Iran mot Egypten.

I Iran kan samkönade relationer leda till dödsstraff. Egypten har också hårda och icke-accepterande lagar mot HBTQ-personer.

Protesterna från både Iran och Egypten lät inte vänta på sig.

Vill fokusera på det sportsliga

När de två ländernas förbundskaptener höll presskonferenser under gårdagen så avböjde båda att prata om arrangemanget och snackisen utanför planen, utan ville i stället ha fullt fokus på det sportsliga.

– Vi är här för fotbollen. Av religiösa anledningar accepterar vi inte vissa av grejerna som är relaterade till detta. Men vi är bara här för att fokusera på fotbollen och matchen, säger en egyptisk supporter Sportbladet pratar med.

– Så länge åsikterna inte tvingas på oss har jag inga problem med det.

Tillåter regnbågsflaggor, men...

Däremot har de två ländernas fotbollsförbund kraftigt protesterat till Fifa gällande planerna, med önskan om att inte tillåta regnbågsflaggor och andra HBTQ-stöttande aktioner i samband med matchen.

Fifa har valt en mellanväg som svar.

Även om Fifa bekräftat att regnbågsflaggor kommer tillåtas på VM-arenorna (inte bara i Seattle) så har även ordföranden Gianni Infantino gjort det tydligt redan i januari, i en intervju med schweiziska Weltwoche, att VM-matchen och stadens Pridefestligheter är två skilda entiteter, då han menat att det inte finns en så kallad ”Pridematch” ur Fifas synvinkel.

”Samma sätt som i Qatar”

Kaliforniaborna Jason och Sammy har åkt från San Francisco-området norrut för att se kvällens match.

– Vi köpte biljetter innan vi visste vilka som skulle spela matchen. Vi är taggade, säger de.

De är positivt inställda till staden Seattles initiativ.

– Det är väl bra. Det är en del av kulturen och vad som är accepterat här uppe, säger Jason.

– Jag tycker det är kanon. Representation är viktigt, säger Sammy.

Kan ni förstå varför Egypten och Iran reagerar?

– Ja, självklart. Deras tro är lite annan. Men på samma sätt som vi fick respektera i Qatar när de inte ville ha regnbågsflaggor så får de ju respektera hur vi känner i värdlandet här. Det funkar ju för alla.

”Finns så mycket annat att vara arg över”

Iranskamerikanska supportern Nani, med sällskap, tycker också det känns rimligt.

– Det är ju prideweek i Seattle. Då måste ju det här bli pridematchen.

Tycker du förbunden överragerar när de blir arga över detta?

– Det finns så mycket annat att vara arg över. Det här är det minsta att bry sig om.

Läs hela artikeln hos Aftonbladet Sport →

📡 Läs samma nyhet hos 2 källor

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.