← Alla nyheter

Aftonbladet Sport · 1 dygn sedan Sport

Efter kritiken – försvarar beslutet

Kritik mot Norge

Många höjde kanske på ögonbrynen när Norges startelva mot Frankrike släpptes. Nästan alla ordinarie startspelare bänkades – däribland Erling Haaland och Martin Ödegaard.

Beslutet att vila stjärnorna gav kanske Frankrike en fördel. De vann med 4–1 och blir därmed Sveriges motståndare i sextondelsfinalen.

Hade Norge vunnit hade det kunnat bli ett nordiskt derby i stället. Nu får Sverige på pappret ett svårare motstånd.

”Enda argumentet”

Norges förbundskapten förklarar sitt beslut för de som ville se de norska stjärnorna från start.

– Det är en ny match om bara fyra dagar, det var en ”no-brainer”, säger han till NRK.

– Det enda argumentet emot det (beslutet) var att fansen runt om i Norge och här kunde se Erling och Martin (Ödegaard). Men det kommer inte att göra VM längre. Och det är därför vi är här. Vi är inte här för att försköna någonting. Vi är här för att gå så långt som möjligt.

I TV4:s sändning fick experten John Guidetti frågan om det handlade om rädsla från Norges håll. Det tyckte han inte.

– Inte rädsla tror jag. Ett derby lever alltid sina egna liv. Ett derby är ett derby. Jag tror att det hade känts extremt snopet och svenskarna hade varit extremt taggade och ville ha Norge. Nu kan de ta Elfenbenskusten i stället och så ger de Frankrike till oss. Jag tror att de tycker det är superfint, säger han i studion.

I sextondelsfinal ställs Norge mot Elfenbenskusten. Den matchen spelas på tisdag klockan 19.00.

Läs hela artikeln hos Aftonbladet Sport →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.