← Alla nyheter

Aftonbladet · 1 dygn sedan Senaste

SSAB pausar stålverksbygge igen

SSAB pausar återigen stålverksbygget i Luleå tills vidare – sedan man hittat vätecyanid…

SSAB pausar stålverksbygge igen

Publicerad 22.48

SSAB pausar återigen stålverksbygget i Luleå tills vidare – sedan man hittat vätecyanid på arbetsplatsen, rapporterar Sveriges Radio Ekot.

Enligt SSAB handlar det nu om låga nivåer av vätecyanid – under gränsvärdet för kortsiktig exponering – och att man väljer att pausa verksamheten som en försiktighetsåtgärd.

I våras stängde ståltillverkaren ned verksamheten under cirka två månader efter det att över 30 arbetare insjuknat på bygget sedan början på året.

Orskaen till sjukdomsfallen ska då ha varit dammpartiklar, vädret och säsongsvirus, enligt SSAB.

Läs hela artikeln hos Aftonbladet →

📡 Läs samma nyhet hos 8 källor

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.