Israels premiärminister Benjamin Netanyahu och USA:s president Donald Trump i Florida i december.
Foto: Alex Brandon/AP/TT
ANALYS
TERESE CRISTIANSSON
Netanyahu gör allt för att rädda sig själv
・Uppdaterad:
Vad händer om Donald Trumps och Benjamin Netanyahus relation havererar totalt? Innebär det att Netanyahus politiska karriär är över, eller att han släpper tyglarna helt lösa mot Libanon och Iran?
Det går att hitta många och långa hyllningar mellan Donald Trump och Benjamin Netanyahu. Lovorden går långt tillbaka i tiden och deras relation har hjälpt Netanyahu att stanna vid makten, åtminstone vid ett tillfälle. Kärleken var total då USA – under Trumps första presidentvända – flyttade ambassaden till Jerusalem. Även under nuvarande mandatperiod har de visat upp sin vänskaplighet, inte minst när Netanyahu haft svängdörr till Vita huset. Och såklart när de gemensamt gav sig på Iran.
Men i Benjamin Netanyahus värld skulle inte samarbetet sluta med ett fredsavtal med mer eller mindre samma gubbar i Teheran som förut. Gubbar som öppet hatar Israel. Eller att Trump öppet kritiserar honom för hans krigshets.
Netanyahu hade snarare målat upp en bild där regimen i Iran föll och att det israeliska folket då skulle glömma alla misstag som ledde fram till den fruktansvärda massakern 7 oktober 2023. Då hade han haft valet i oktober i sin ficka, inte minst då Trump lovat besöka Israel för att foga de sista tveksamma väljarna.
Nu har Netanyahus sandslott raserats.
Trump vill till varje pris få slut på Irankriget och accepterar de sittande ledarna så länge Hormuzsundet öppnas, den globala marknaden lugnar sig och kärnenergifrågan är reglerad.
I de frågorna har Netanyahu inget att komma med, han får inte ens sitta med vid vuxenbordet under förhandlingarna.
Men han har ett kort kvar och det är kriget i Libanon. Donald Trumps förmåga att tygla Netanyahu, och Irans förmåga att tygla Hizbollah kommer vara avgörande för om det blir ett långsiktigt avtal mellan Iran och USA.
Eftersom det är en oförutsägbar tid står slutet ännu så länge skrivet i stjärnorna. Men det går att se olika scenarier:
- Donald Trump kör helt över Benjamin Netanyahu som inte vågar annat än att lyda. Iran får stopp på Hizbollahs raketer och de israeliska trupperna dras tillbaka. I så fall talar mycket för att Netanyahu förlorar valet i oktober.
- Netanyahu väljer att blidka sina högerextrema regeringskompisar, struntar i Trump och kör på mot såväl Libanon som Iran. Israel förlorar eventuellt USAs stöd och riskerar att säkerhetsmässigt försvagas. Netanyahu kan möjligen rädda sig kvar vid makten på grund av turbulent läge.
- Trump och ledarskapet i Iran lyckas se förbi situationen Libanon/Israel. De skriver ett kärnenergiavtal på sin kant, medan konflikten Iran/Libanon och Israel får leva sitt eget liv. Netanyahu kommer att försöka misstänkliggöra oppositionen inför valet och eventuellt kommer Trump på besök trots allt.
- Det tuggar på som nu. Vapenvilan blir aldrig mer än en vapenvila som bryts med jämna mellanrum. Israel kommer fortsätta stångas på alla fronter och flera grannländer kommer fortsätta se Israel som fiende. Netanyahu sitter löst inför valet.
Med tanke på Mellanöstern de senaste åren, lär det bli ett annat scenario som faktiskt inträffar men framtiden för Netanyahu är mycket osäker och just nu går det inte riktigt hans väg.