Det här är en text från SvD Ledare. Ledarredaktionen är partipolitiskt oavhängig med beteckningen obunden moderat.
Sist ut av partiledarna att entra Almedalsscenen i år var Vänsterpartiets Nooshi Dadgostar. Iklädd fotbollströja inledde hon med referenser från fotbolls-VM 1994, som kommit att bli ett enande kollektivt minne för hela det svenska folket – även för oss som inte var födda då. Ett minne om hopp, framtidstro och ett enat land. Självklart vill partiledare utlova en liknande sommar. Men vänsterledaren verkar främst ha siktet på att gräva guld i andras fickor.
För inte var Dadgostars tal särskilt enande. Tvärtom. Genomgående låg ett ”vi mot dem”; i Vänsterpartiets Sverige finns det mycket lite utrymme för entreprenörer och företagare. De som dedikerar sina liv åt att bygga företag, skapa arbetstillfällen och sedan betalar stora summor i skatt verkar mest ses som öppna plånböcker.
Dadgostar hymlar inte: “Vänner, nu är det någon annans tur att betala.”
Hyror ska frysas, tandvården ska bli avgiftsfri, förstagångsföräldrar ska få 15 000 kronor rakt in på kontot, priset på kollektivtrafik ska halveras och billiga bostäder utlovas efter valet. Vem som ska betala? Dadgostar hymlar inte: “Vänner, nu är det någon annans tur att betala.”
Under valrörelsen har tonläget mot höginkomsttagare skruvats upp alltmer från vänsterhåll. Återkommande är budskap om miljardärsskatter och retoriska grepp som ”pensionärer över miljardärer”. Ständigt dessa miljardärer! Vandrande kassakor för staten, om man ska tro Dadgostar.
Men tillväxt och framgångssagor kommer sällan från samhällen där hårt arbete inte lönar sig, där driftighet belönas med höjda skatter och det rycks på axlarna åt skapade arbetstillfällen.
Det räcker att snegla på vårt grannland Norges experiment med höjda förmögenhetsskatter för att inse vilka konsekvenser Vänsterpartiets politik skulle kunna ha för Sverige. Där höjde man förmögenhetsskatten 2022 och företag har flytt landet sedan dess.
Vem vill bygga något i ett land där politiska företrädare hånler när de talar om hur stor andel av intäkterna som staten kommer ta i anspråk?
Nooshi Dadgostar sa att hon hoppas på en guldrusch. Men med hennes politik lär guldet aldrig komma hem från USA.