I söndags larmades räddningstjänsten till det omfattande oljeutsläppet. Samma dag påbörjades saneringsarbetet och länsar placerades i vattnet för att förhindra spridning.
Räddningstjänsten bedömde att oljan spridits i drygt en och en halv kilometer av Kvillebäcken. Utsläppskällan kunde inte hittas då.
Veronika försöker hjälpa fåglarna
Veronika Jugovic Elofsson och hennes man har försökt hjälpa fåglarna som drabbats av oljeutsläppet. Paret har gjort en provisorisk vattenplats vid bäcken för att ge fåglarna tillgång till rent vatten.
Hon beskriver änderna som nästintill svarta.
– Man ser att när fåglarna har varit i vattnet och badat så kommer de upp på land och den vattenavvisande fjäderdräkten är förstörd av olja, säger Veronika Jugovic Elofsson.
Svenska djurambulansen ryckte ut med flera bilar när larmet om utsläppet kom, ett engagemang som hyllas av Veronika Jugovic Elofsson, men hon menar att det behövs göras mer för djuren.
– Man behöver ju någon form av samordnad insats för djuren, där folk har specialkompetens inom drabbade fåglar, säger hon.
I ett mejl till GP skriver Svenska djurambulansen att så vitt de vet så är inga fåglar infångade och att änder är väldigt svåra att fånga.
Inte hittat källan
Saneringsarbetet fortsätter och lär pågå ett par veckor framåt.
– Vi vet att det är många invånare som ser och märker det här. De ska veta att vi jobbar med det, det är en pågående insats, säger Vincent Thor, teknisk förvaltare vid stadsmiljöförvaltningen på Göteborgs stad.
Företaget Entropi har lagt ut länsar längs bäcken från Aröds industriområde där Göteborgs stad tror att det kan ha läckt ut.
– Sedan är det lite olyckligt. Vi har haft ganska lågt vattenflöde i bäcken, vilket har gjort att länsarna inte fylls på i den takten som man hade önskat. Vatten rör sig väldigt stilla, det fylls på snabbt, säger Vincent Thor.
Vad gäller djuren har frågan diskuterats, men det är oklart vems ansvar det är.
– Det är lite diffust det där. I och med att de flyger iväg. De går inte ens att fånga, säger Vincent Thor.
Djurambulansen kommer fortsätta att försöka fånga in änderna.
Kretslopp: Sugit upp tre kubik
Hela dagvattenledningen har sanerats.
– När vi har sugit i huvudledningen, så har vi tagit upp tre kubik ren olja. Sedan så har det kommit ut i bäcken, säger Jonas Lunding Andersson, driftingenjör på Kretslopp och vatten.
Trots att de har lokaliserat läckan till industriområdet vet de inte vilken av fastigheterna det kommer ifrån. Flera verkstäder där har oljeskiljare.
– Avsiktligt eller oavsiktligt, det vet vi inte, säger Jonas Lunding Andersson.