En första uppgörelse om fred mellan Libanon och Israel har slutits, uppger USA:s regering.
– Det är början på början. Mycket jobb kvarstår. I dag tas första steget. Det första steget är ibland det svåraste, säger USA:s utrikesminister Marco Rubio vid en ceremoni för att underteckna avtalet i Washington på fredagen, rapporterar Al Jazeera.
Direkta samtal mellan länderna inleddes i Washington i april med USA som medlare. Yechiel Leiter, Israels ambassadör i USA, och Nada Hamadeh, Libanons ambassadör i USA, undertecknade avtalet, rapporterar AP.
När avtalet ska börja gälla framgår inte i nuläget.
Blir kvar längs gränsen
Enligt uppgifter till israeliska medier ska istraeliska styrkor dra sig tillbaka från delar av södra Libanon och ersättas av libanesiska styrkor. Libanon ska enligt överenskommelsen också ha förbundit sig till att motarbeta Irans inflytande i landet vilket Iran haft genom shiamilisen Hizbollah.
Strax efter tillkännagivandet kommenterade Israels premiärminister avtalet i ett videouttalande.
– Viktigast av allt, först och främst, är att Israel blir kvar i säkerhetszonen i södra Libanon. Detta är ett stort åstadkommande, och vi kommer att vara kvar så länge som Hizbollah inte avväpnats, säger Benjamin Netanyahu.
Israels militär inledde en offensiv mot den Iranstödda Hizbollahrörelsen i södra Libanon i början av mars, till följd av att Hizbollah attackerat Israel i reaktion på Irankriget.
Brott mot vapenvila
Vapenvila har formellt rått mellan Israel och Libanon sedan mitten av april. Förra veckan kom även Israel och Hizbollah överens om en vapenvila. Hizbollah har inte varit en del av de senaste månadernas förhandlingar i Washington.
Trots dessa uppgörelser har Israels attacker mot mål i Libanon fortsatt, medan Hizbollah i sin tur attackerat israeliska styrkor i södra Libanon och norra Israel.
Även den senaste veckan har Hizbollah anklagat Israel för brott mot vapenvilan.