SSAB:s stålverksbygge i Luleå pausades igen efter fynd av vätecyanid
SSAB:s stålverksbygge i Luleå pausades på fredagen, sedan man hittat vätecyanid på arbetsplatsen. Det upptäcktes i luften via personliga gasdetektorer, rapporterar Ekot.
SSAB säger att man inte kan uppge exakt när det giftiga ämnet uppmättes, men säger att det handlar om låga nivåer, under gränsvärdet för kortsiktig exponering, rapporterar Ekot.
Under våren insjuknade ett 30-tal arbetare med olika former av symptom, bland annat yrsel, huvudvärk och näsblod. Bedömningen då var att sjukdomsfallen uppstod till följd av en kombination av faktorer där exponeringen för fina dammpartiklar var den primära faktorn.
I juni öppnades arbetsplatsen igen efter att ha varit stängd sedan sjukdomsfallen. Vid öppnandet blev en anställd också drabbad av näsblod, och fick söka företagshälsovård.
I våras upptäcktes vätecyanid i Luleå hamn, som ligger nära SSAB:s stålverksbygge. Då pausades arbete i hamnen, men Luleå hamn såg då inget samband mellan gaslarmet i hamnen och markarbetena hos SSAB.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.