← Alla nyheter

Sydsvenskan · 1 dygn sedan Lokalt

Det ser ut att bli ett barnval – Dadgostar gick ut högt i budgivningen

Busch: 2 000 kronor i barnbidrag. Kristersson: 5 000 kronor mer i plånboken för barnfamiljer. Skulle Nooshi Dadgostar vara sämre när det var hennes tur i rampljuset på Gotland? Svar nej.

Kebaben är stor, lovar säljaren i foodtrucken i Visby hamn. Så kostar den också 129 spänn.

Politikerna i Almedalen utlovar också stordåd, särskilt till barnfamiljerna. Och det kostar. Under veckan har föräldramiljarderna haglat.

Och Vänsterpartiet – som brukar anklagas för att lova allt åt alla utan ekonomisk täckning – är inget undantag. Med sitt ”familjepaket” vill de bland annat ge föräldrar en bebispeng på 15 000 kronor för första barnet, höja barn- och studiebidragen, ge alla ungdomar gratis sommarresande med kollektivtrafik i hela landet.

I sitt tal i Almedalen lovade Nooshi Dadgostar också 2 000 kronor mer i månaden åt pensionärerna. Det ska läggas till en rad tidigare vallöften, som frysta hyror, kraftigt höjda löner i kvinnodominerade välfärdsyrken, avgiftsfri tandvård. Och så vidare.

Dadgostar visade därmed tydligt att allt åt alla-kritiken inte biter på henne. Och det tycks den inte göra på väljarna heller, trots att Kristersson varnar för att Sverige efter valet i september kan ha den mest vänsterradikala regeringen någonsin. Väljarna tycks, som det ser ut just nu, föredra det framför vad som kan bli den mest högerorienterade regeringen någonsin.

Det pågår en jakt på mittenväljare – från två regeringsalternativ som båda ser ut att behöva luta sig åt varsin ytterkant i Sveriges riksdag.

Oavsett vem som vinner har segraren många utlovade miljarder att leva upp till. Inte minst Dadgostar, som säger: ”Vi håller vad vi lovar. Lägger du din röst på Vänsterpartiet kommer vi aldrig att svika”.

Det lär bli svårt att leverera. Vänsterpartiet har visserligen flyt, men knappast 51 procent av väljarna.

Slogan-duellen

”När väljarna faktiskt verkar föredra just mer vänsterpolitik, vad gör Tidö då? Jo, de försöker nu i ren panik lajva vänster. Moderaterna har därför en ny valparoll. Vet ni vad det är? Rättvisa! ’En klassisk vänsterslogan ska väl ändå göra susen’, tänker kanske Kristersson.”

Nitlotten

Att prata sist i Almedalen är otacksamt. Många hade redan lämnat och Dadgostar drog överlägset minst publik. Hon tacklade det med humor:

”Vad många ni är, det är ju fredag kväll!”

Nödrimmet

”Adjö, Tidööö”

Skrattet

Nooshi Dadgostar höll veckans mest lediga tal, och ännu lättsammare blev det när dottern ropade till sin mamma på scen och partiledaren inte kunde låta bli att svara eller hålla sig för skratt.

Mest applåder

”Vi ska stoppa deporteringspolitiken. Låt de unga stanna.”

Formen

Vänsterpartiet har haft det tufft den senaste tiden, efter avslöjanden om antisemitism och Hamashyllningar bland flera kandidater på lokala listor.

Men i en färsk opinionsundersökning från Indikator får man 7,8 procent. Och i Poll of polls sammanställning av flera mätningar, från den 21 juni, landar partiet på 8,8 procent.

Det är betydligt bättre än valresultatet 2022, som blev 6,8 procent.

Läs hela artikeln hos Sydsvenskan →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.