← Alla nyheter

Aftonbladet · 1 dygn sedan Senaste

Libanon, Israel och USA har nått ramavtal

Avtal undertecknat ✓ Hizbollah varnar

Libanon, Israel och USA har nått ramavtal

Oskar Forsberg

Uppdaterad 20.31 | Publicerad 19.56

Libanon och Israel har undertecknat ett ramavtal som ska leda till fred, enligt nyhetsbyrån AFP.

USA har varit medlare under samtalen.

Utrikesminister Marco Rubio uttrycker avtalet som ett ”första steg” mot fred.

Libanon och Israel är överens om ett ramavtal som bland annat innebär att israeliska styrkor drar sig tillbaka från minst två områden i södra Libanon, rapporterar israeliska medier.

Enligt nyhetsbyrån AFP ska avtalet ha undertecknats.

De USA-medlade samtalen, som ursprungligen var planerade att pågå i tre dagar, förlängdes efter att parterna hamnat i ett dödläge kring planerna för den israeliska militärens, IDF, tillbakadragande.

Oklart hur det ska gå till

Företrädare för IDF uppger att de är medvetna om att styrkorna måste förbereda sig för ett tillbakadragande, men att det fortfarande inte är klart vilka områden Israel kommer att lämna över till den libanesiska armén.

Det rapporterar den israeliska tidningen Haaretz.

Libanon vill se ett fullständigt tillbakadragande, men Israels premiärminister Benjamin Netanyahu säger att han inte tänker lämna buffertzonen i södra Libanon.

Läs hela artikeln hos Aftonbladet →

📡 Läs samma nyhet hos 10 källor

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.