Många trodde säkert att William Eklund skulle vara en bärande del i San Jose Sharks återuppbyggnad efter några skrala år.
Men i veckan stod det klart att 23-åringen trejdats till Ottawa Senators.
Något som kom som en överraskning – inte minst för Eklund själv. Forwarden var i Stockholm för en Pitbull-spelning när telefonen ringde.
– Mike Grier (Sharks GM, reds anm) ringde mig så jag lämnade med en gång. Jag visste så klart inte vad det gällde, men jag lämnade arenan direkt, säger Eklund.
Konserten med den amerikanske poprapparen lockade drygt 36 000 personer till 3 arena. William Eklunds personliga favoritlåt är ”Fireball”.
Återförenas med vännen: ”Firar jul”
I den kanadensiska huvudstaden återförenas han med Fabian Zetterlund. Duon var tidigare ett radarpar i San Jose.
– Han trodde mig inte först, ärligt talat. Han var så glad. Vi blev väldigt goda vänner i San Jose och jag tror det kommer att bli lika bra här. Han var väldigt exalterad.
Eklund berättar vidare om hur deras vänskap utvecklades i Kalifornien.
– Vi gjorde allt tillsammans. Vi lagade middagar, umgicks, spelade tv-spel och sådant. Och sedan dess har våra familjer också varit väldigt nära, och firat jul. Vi är väldigt goda vänner.
”En stor chans för mig”
Nu väntar en sommar med golf och träningsläger. Sedan är det dags att försöka hjälpa Ottawa till slutspel för tredje året i följd.
För William Eklund, som har två 50-poängssäsonger i ryggen, är det en möjlighet att ta nästa steg i världens bästa hockeyliga.
– Att komma till Ottawa är en stor chans för mig. En chans att bevisa mig själv och bli den bästa spelaren jag kan vara. Jag hoppas verkligen att ta det till nästa nivå nästa år och hjälpa oss vinna fler matcher i slutspelet.