← Alla nyheter

Sydsvenskan · 1 dygn sedan Lokalt

Värmebölja på festivalen – så gör Lundaborna för att svalka sig

Med glass, öl och vätskeersättning trotsar Lundaborna sommarhettan. Ännu varmare väder väntas under festivalens sista dag. – Hälsan först, säger projektledare Lotta Brusk.

Solen gassar över Stadsparken i Lund när gratisfestivalen Park Live går in på sin tredje dag. Under eftermiddagen har det varit 29 grader varmt och SMHI har utfärdat en gul varning i området.

Men veckans varma väder har inte hindrat Lundaborna från att ta sig till parken och ännu fler väntas komma på lördag, då det ska bli ännu varmare.

– Det är det som är bra med att vi är i parken. Här fläktar det lite och man kan söka skugga. Och så finns det vatten, säger Lotta Brusk, projektledare på Visit Lund.

Det är vattenbrist i Skåne, var ni tvungna att ta ställning till den?

– Nej, i det här fallet fick säkerheten gå före. Vi fick hjälp av kollegor som såg till att vi fick hit vatten som var lätt för besökarna att få tag på. Hälsan först. Vi har publikvärdar som ser till att alla dricker tillräckligt med vatten, säger Lotta Brusk.

När fredagens första akt, bandet Sunnan, intar Vita scenen med sin ”spaghettisoul” väljer de flesta i publiken skuggsidan.

Några som gör raka motsatsen är Mathias Greén, Olli Patronen, Mats-Owe Olsson och Johan Brattström. De har parkerat sina brassestolar mitt i den stekande solen. Där har de suttit varje dag sedan festivalen öppnade i onsdags.

Tricket för att klara hettan?

– Glass och öl, säger Johan Brattström med mjukglass i båda nävarna.

Han har tillbringat större delen av veckan i Stadsparken. På torsdagsnatten såg han Sverige kryssa mot Japan.

– Då satt jag där framme, säger han och pekar precis framför scenen.

Redan under festivalens två första dagar uppskattar Visit Lund besökarantalet till över 15 000. Förra året kom det totalt 20 000 personer under Park Lives fyra dagar.

– Då hade vi alla väder, i år är det bara ett. Det blir mer av en picknickkänsla då, säger Lotta Brusk.

Två som kommit förberedda är de före detta kollegorna Marie Hådén och Anna Lindström. De har valt en skuggig plats och laddat upp med jordgubbar, hummus och flera sorters ost. Och dryck såklart.

– Vi dricker Aperol Spritz. Men jag drack vätskeersättning innan jag kom hit, säger Anna Lindström.

– Och jag kommer dricka det när jag kommer hem, säger Marie Hådén och skrattar.

De är här för att se kvällens andra artist, Sara Parkman.

– Jag har sett henne flera gånger tidigare. Det var magiskt och djuriskt när hon spelade i Allhelgonakyrkan, säger Marie Hådén.

På andra sidan parken ringlar kön lång till den lilla glasskiosken. Vid en skuggig bänk bredvid står Anna Arce Leplau med dottern Sienna, 2 år.

Hur hanterar ni värmen?

– Vi är ganska vana. Vi flyttade precis hit från Italien, och innan bodde jag i Houston. Så vi är väl förberedda, säger Anna Arce Leplau.

Är det här svalt för er?

– Det är ju aldrig kul att vara svettig, men det går. I skuggan är det ganska svalt.

Sista dagen på Park Live, lördag 27 juli

16.30 Fanny Avonne

18.30 Bella Leonette

20.30 Dina Ögon

22.00 Crescenterna (Mejeriet)

Läs hela artikeln hos Sydsvenskan →

📡 Läs samma nyhet hos 2 källor

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.